کلاس جدیدی از ایمونوتراپی برای هدف قرار دادن سرطان پوست

این مطالعه نتایج امیدوارکننده ای را برای ایمونوتراپی با هدف قرار دادن سرطان پوست نشان می دهد.

به گزارش سیناپرس همدان، کلاس جدیدی از ایمونوتراپی، نتایج امیدوارکننده ای را برای مبارزه با تهاجمی ترین شکل سرطان پوست نشان می دهد.

این مطالعه که در Nature Communications توسط محققان کالج کینگ لندن و بنیاد گای و سنت توماس NHS منتشر شد، بررسی می‌کند که آیا یک آنتی‌بادی جدید می‌تواند ملانوما را هدف قرار داده و درمان کند. نتایج نشان می دهد که آنتی بادی پاسخ ایمنی را برای مبارزه با سرطان فعال می کند و رشد ملانوما را در موش ها کند می کند.

ملانوم بدخیم تهاجمی ترین نوع سرطان پوست با نرخ بقای ضعیف برای نیمی از بیماران طی پنج سال پس از تشخیص است. اگرچه پیشرفت قابل توجهی در توسعه ایمنی درمانی (داروهایی که سیستم دفاعی طبیعی بدن را برای حمله به سرطان تحریک می کنند) صورت گرفته است، اما تومورهای بسیاری از بیماران به این روش ها پاسخ نمی دهند. این دارو می تواند برای بیماران مبتلا به ملانوما که به درمان موجود پاسخ نمی دهند، سودمند باشد.

بسیاری از ایمونوتراپی های موجود که در درمان سرطان استفاده می شوند، متعلق به نوع آنتی بادی به نام IgG هستند. با این حال، محققان در کالج کینگ لندن و گای و سنت توماس آنتی بادی IgE ساخته اند که می تواند از سیستم ایمنی بدن خود بیمار برای حمله به سرطان به روشی متفاوت استفاده کند.

محققان یک آنتی بادی IgE اختصاصی برای نشانگری روی سطح سلول های ملانوم انسانی به نام کندرویتین سولفات پروتئوگلیکان 4 (CSPG4) ایجاد کردند که در 70 درصد ملانوم ها یافت می شود. ایمونوتراپی های موجود در حال حاضر به طور گسترده از دفاع سیستم ایمنی استفاده می کنند، اما این آنتی بادی جدید برای هدف قرار دادن پاسخ های ایمنی به طور خاص نسبت به سلول های ملانوما طراحی شده است.

محققان نشان دادند که CSPG4 IgE می‌تواند به سلول‌های ایمنی موجود در خون بیمار ملانوما متصل شده و سلول‌های سرطانی ملانوم انسانی را فعال کند. درمان CSPG4 IgE رشد سرطان را در موش‌های کاشته‌شده با سلول‌های ایمنی انسانی، از جمله سلول‌های بیماران مبتلا به ملانوما، کند کرد. آزمایش آلرژی انجام شده با خون بیمار نشان داد که CSPG4 IgE گلبول های سفید خون به نام بازوفیل را فعال نمی کند، که نشان می دهد ممکن است درمان بی خطر باشد.

دکتر هدر باکس، پژوهشگر پسا دکتری از موسسه پوست سنت جان، کالج کینگز لندن، گفت: ما نشان داده‌ایم که می‌توان با ایمونوتراپی IgE برای ملانوم یک پاسخ ایمنی ایجاد کرد و این امر در مورد ملانوم‌های انسانی و پاسخ‌های ایمنی بیماران ملانوما صدق می‌کند. یافته‌های ما مشاهدات موجود برای MOv18 IgE، اولین IgE ضد سرطان را تصدیق می‌کند که سرطان تخمدان را هدف قرار می‌دهد و از توسعه درمان‌های IgE برای سایر تومورهای جامد پشتیبانی می‌کند.

پروفسور سوفیا کاراگیانیس، از موسسه پوست سنت جان، کالج کینگز لندن، گفت: از هر ده نفر مبتلا به ملانوم پیشرفته، چهار نفر به درمان‌های موجود پاسخ نمی‌دهند. یافته‌های ما نشان می‌دهد که سیستم ایمنی انسان در حضور داروهای مبتنی بر آنتی‌بادی‌های IgE واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهد و به پتانسیل استفاده از IgE برای ایجاد پاسخ مؤثر در برابر ملانوما اشاره می‌کند. این امر امکان استفاده از این دسته جدید از داروها را به نفع گروه‌های مختلف بیماران و ایجاد مرز جدیدی در نبرد با سرطان باز می‌کند.

پروفسور جیمز اسپایسر، از کالج کینگز لندن و مشاور بنیاد گای و سنت توماس NHS، گفت: ما اخیراً اولین آزمایش آزمایشی یک درمان IgE برای سرطان (MOv18 IgE) را تکمیل کرده‌ایم و از چشم‌انداز یک کلاس کاملاً جدید از داروهای آنتی‌بادی در انکولوژی هیجان‌زده هستیم. همکاری بین کالج کینگز لندن و گروه‌های تحقیقاتی گای و سنت توماس نزدیک‌تر و سازنده‌تر است.

اولین آنتی بادی IgE (MOv18 IgE) تولید شده در کالج کینگز لندن برای سرطان تخمدان آزمایش شده است و انتظار می رود نتایج آن بعداً در سال 2023 منتشر شود.

منبع: ژورنال Nature Communications