جنسیت در شکل گیری تیم های مطالعاتی در دنیای علم هم تاثیر دارد

شاید مجامع علمی آخرین جایی محسوب شود که می توانیم انتظار داشته باشیم جنسیت نقشی تعیین کننده در پیشرفت داشته باشد، اما یافته های جدید محققان نشان می دهد: هنگامی که مطالعات علمی به سرپرستی یک مرد انجام می شود، تعداد زنان شرکت داده شده در این مطالعات کمتر از زمانی است که یک زن مدیریت پروژه تحقیقاتی را بر عهده دارد.

به گزارش سیناپرس،  نتایج یک مطالعه جدید، نشان دهنده نقش جنسیت محققان و مشارکت زنان در پروژه های تحقیقاتی است. در حقیقت زنان در شرایطی که یک مرد سرپرستی مطالعات را بر عهده داشته باشد، شانس کمتری برای شرکت در تیم مطالعاتی چه به عنوان پژوهشگر و چه به عنوان شرکت کننده دارند. این عدم حضور زنان در همه موارد از آزمایشات بالینی گرفته تا کشت سلولی ثبت دیده می شود.

جسیکا لیند، نویسنده اصلی این مطالعه و دانشجوی دکترا در دانشگاه مارکت در میلواکی، در رابطه با یافته های فوق گفت: مطالعات ما شواهد مستقیمی از ارتباط بین جنسیت نویسندگان و جنسیت شرکت ‌کنندگان در تحقیق ارائه می ‌دهد. این موضوع در حالی است که مشارکت کم زنان در تحقیقات علمی  باعث ایجاد شکاف در درک نحوه عملکرد برخی مداخلات می شود.

برای این مطالعه، پژوهشگران ۹۷۱ مقاله تحقیقاتی اصلی را در سه مجله معتبر که بر فیزیولوژی ورزش تمرکز دارند، تجزیه و تحلیل کرده و به بررسی مطالعات منتشر شده در فاصله سال های ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۱  پرداختند.

بررسی های انجام شده نشان داد: در سال ۱۹۹۱، حدود ۵۱ درصد از مقالات توسط تیم‌های کاملاً مرد نوشته شده است. این در مورد حدود ۱۸ درصد از مقالات منتشر شده در سال ۲۰۲۱ نیز صادق بود.

گفتنی است، تعداد تیم‌ های پژوهشی متشکل از محققان زن که هیچ مردی در آن حضور نداشت نیز در این دوره کاهش یافته و از 1.8 درصد در سال ۱۹۹۱ به 1.1 درصد در سال ۲۰۲۱ رسید.

به گزارش سیناپرس، این موضوع در حالی است که علی رغم افزایش تعداد زنان شرکت کننده در مطالعات علمی حوزه بررسی شده،  تنها یک سوم شرکت کنندگان در مطالعات سال ۲۰۲۱ را زنان تشکیل می دادند. از سوی دیگر تعداد شرکت کنندگان زن در مطالعاتی سرپرست ان بر عهده مردان قرار داشت  نیز کمتر بود.

جسیکا لینده در این رابطه گفت: در سال ۲۰۲۱، زمانی که مطالعات توسط یک زن هدایت می شد، تعداد مساوی از زنان و مردان به عنوان شرکت کننده در مطالعات حضور داشتند.

این مطالعه همچنین به روشنی نشان داد که حضور تعداد بیشتری از زنان در نقش‌های سرپرستی دیگر مانند عضویت در هیئت تحریریه یا مدیریت نیز با برابری جنسیتی بیشتر در موضوعات تحقیقاتی مرتبط است.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این یافته ها در جلسه اخیر انجمن فیزیولوژی آمریکا در لانگ بیچ، کالیفرنیا ارائه شد.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: upi

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا