چرا الگوی خواب نوجوانان نامنظم است

وقتی صحبت از میزان خواب مورد نیاز ما می شود، تجربه نشان می دهد: با افزایش سن این میزان خواب کاهش می یابد. اگرچه ممکن است به نظر برسد که نوجوانان به خواب زیادی نیاز دارند اما نوجوانان ۱۴ تا ۱۷ ساله معمولاً الگوی خواب نامنظم تری داشته و عموما کمتر از حد مورد نیاز خود می خوابند.

به گزارش سیناپرس، متخصصین خواب معتقدند: نوجوانان به حدود ۸ تا ۱۰ ساعت خواب در شب نیاز دارند،در حالی که این میزان در بزرگسالان  ۷ تا ۹ ساعت است. از سوی دیگر الگو و زمان خواب ما با افزایش سن تغییر می کند. در دوران نوجوانی، زمان خواب فرد به دلیل سبک زندگی عمومی کمتر شده و نوجوانان ترجیح می دهند دیرتر بخوابند و این موضوع  زمان خواب و بیداری آن ها را تغییر می دهد. جالب اینجاست که این تغییر زمان خواب در نوجوانان سراسر جهان رخ داده  و ارتباطی با نژاد و جغرافیا نداشته و حتی در سایر پستانداران نیز دیده می شود.

از آنجایی که جامعه مدرن امروزی برای شروع زودهنگام فعالیت طراحی شده است، جوانان اغلب مجبورند با الگوهای طبیعی خود ناهماهنگ زندگی کنند، زیرا باید در طول هفته برای رفتن به مدرسه زودتر از خواب بیدار شوند. از سوی دیگر نوجوانان معمولا شب ها دیر می خوابند و در نهایت این الگوی خواب نامنظم می تواند به این معنی باشد که نوجوانان کیفیت و زمان خوابشان را از دست می دهند.

بررسی های روان شناسان نشان می دهد: وقتی آخر هفته فرا می رسد، نوجوانان کنترل بیشتری بر برنامه خود دارند، بنابراین ترجیح می دهند دیرتر خوابیده و دیرتر از خواب بیدار شود. آن ها همچنین ممکن است تلاش کنند تا مدت زمان خواب از دست رفته خود را در طول هفته جبران کنند.

این تغییر در زمان خواب به عنوان جت لگ اجتماعی نامیده می شود، زیرا تغییر در برنامه می تواند منجر به علائم مشابه فوق شود. جت لگ اجتماعی با عواملی از جمله چاقی و افسردگی مرتبط است.

به گزارش سیناپرس، گاهی اوقات توصیه می‌شود که داشتن خواب اضافه در روزهای آخر هفته خوب است، اما در حالت ایده‌ آل، زمان بیداری باید حدود دو ساعت با خواب در طول هفته کاری متفاوت باشد تا امکان بهبودی از کم ‌خوابی فراهم شده و درعین ‌حال، تاثیرات جت لگ اجتماعی محدود شود.

مترجم: نداجوادهراتی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا