مطالعه دی ان ای و توالی ژنوم ذرت

تیمی از پژوهشگران بین المللی در حال بررسی و مطالعه تکامل ژنتیکی گیاه ذرت بر اساس مقایسه ژن های این گیاه در حال حاضر با نمونه های باستانی چند هزار ساله آن هستند .  این نمونه ها از یک غار باستانی در جنوب غرب آمریکا به دست آمده است . این غار که در نیو مکزیکو قرار دارد با نام غار Tularosa مشهور بوده و باستان شناسان در آن بقایای گیاه ذرت به دست آورده اند.

پژوهشگران در پی کشف این موضوع هستند که این گیاه بومی آمریکا برای نخستین بار در کجای این قاره به وجود آمده است . در همین زمینه جفری رز ایبارا از پژوهشگران دانشکده دیویس در دانشگاه کالیفرنیا  اعلام کرد : با جمع بندی اطلاعات موجود می توان به نتایج جالب توجهی رسید ، نتایج به دست آمده نشان می دهد که گیاه ذرت  در جنوب غرب آمریکا دارای ریشه ای چند گانه است و مطالعات ژنتیکی این موضوع را اثبات می کند. بر این اساس ، گیاه ذرت برای نخستین بار در حدود 4 هزار و 100 سال پیش از طریق مناطق کوهستانی وارد این منطقه شده و سپس در حدود 2 هزار سال قبل گونه دیگری از این گیاه از طریق مناطق کم ارتفاع ساحلی و دشت ها به این منطقه آورده شده و کاشته شد .

مطالعات ژنتیکی انجام شده توسط اعضای این گروه تحقیقاتی همچنین نشان می دهد که این گیاه از خاصیت تطبیق پذیری بالائی برخوردار بوده و توانسته است در شرایط مختلفی دوام آورد . ژن های به دست آمده در این سایت باستانی نشان دهنده این موضوع است که گیاه ذرت به خوبی پس از انتقال به مناطق جنوب غرب آمریکا توانسته خود را با موقعیت آب و هوائی خشک و کم آب این منطقه تطبیق داده و مردم بومی این مناطق نیز از این گیاه استفاده های زیادی می کردند .

رت فونسکا از دانشگاه کپنهاک دانمارک که در این پژوهش ها شرکت دارد ، در این مورد اعلام کرد: اطلاعات ژنتیکی منحصر به فردی که توسط اعضای این تیم پژوهشی به دست آمده است ، به ما این امکان را می دهد تا تغییراتی را که در ژن این گیاه در طول سال های متمادی رخ داده است ، بررسی و مطالعه کنیم . هدف نهائی محققان ، کشف ریشه اصلی گیاه ذرت و ترسیم نقشه تکامل ژنتیکی این گیاه در طول تاریخ است .

منبع: archaeology