افزایش سلامت دانش آموزان با نسل جدید اتوبوس های مدرسه

یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد: جایگزینی نسل جدید اتوبوس ‌های مدرسه با خودروهای قدیمی ‌تر می‌ تواند میزان قرار گرفتن دانش ‌آموزان در معرض سطوح بالای دود اگزوز گازوئیل را کاهش داده و به نوبه خود بر سلامت آن‌ها تأثیر بگذارد.

به گزارش سیناپرس، مطالعات پژوهشگران نشان می دهد: استنشاق هوای آلوده در ایالات متحده باعث بیماری و غیبت دانش آموزان زیادی در طول سال شده و ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار غیبت در مدرسه در طول سال در سراسر مدارس این کشور به دلیل فوق ثبت می شود.

این یافته ها، شواهدی را برای ادامه برنامه های زیست محیطی با هدف کمک به مدارس در ارتقای وسایل نقلیه خود ارائه می دهد. میلیون ها دانش آموز در سراسر جهان و در سنین مختلف هر روز برای حضور در مدرسه سوار سرویس هایی مانند اتوبوس می شوند. آلودگی ناشی از گازوئیل خارج شده از اگزوز این خودروها  که می تواند به داخل کابین نفوذ کند، می تواند دانش آموزان را در معرض سطوح آلودگی ده برابر بیشتر از هوای بیرون قرار دهد. بررسی های محققان نشان می دهد: این آلودگی می تواند آسم را تشدید کرده و عملکرد ریه را کاهش دهد که در نهایت می تواند منجر به بیمار شدن کودک شده و ممکن است دانش آموزان به همین دلیل از مدرسه غیبت کنند.

طی این پژوهش، مردیت پد و همکارانش داده‌های مربوط به قبل و بعد از برنامه جایگزینی اتوبوس های قدیمی و جدید در ایالات متحده را طی سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷  تجزیه و تحلیل کرده و نرخ حضور در مدرسه را در ۳۸۳ منطقه که بودجه تغییر اتوبوس های قدیمی را دریافت کرده‌اند با بیش از ۲۴۰۰ منطقه که بودجه دریافت نکرده ‌اند، مقایسه کردند.

به طور متوسط، مناطقی که بودجه فوق را دریافت می ‌کنند، یک سال پس از استفاده از اتوبوس های جدید شاهد سلامت بیشتر دانش آموزان بوده و شش صدم درصد نرخ حضور بالاتری داشتند. برای درک بهتر این موضوع باید اعلام کرد که در منطقه ای با ۱۰ هزار دانش آموز، این رقم برابر است با ۶ دانش آموز اضافی که هر روز در کلاس درس شرکت می کنند.

به گزارش سیناپرس، محققان بر این باورند: اگر هر اتوبوس مدرسه ای که بیش از ۲۳ سال سن داشته و قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی ساخته شده است با یک وسیله نقلیه جدید یا مجهز جایگزین شود، می تواند منجر به بهبود قابل توجه سلامت دانش آموزان شده و از غیبت های ناشی از بیماری آن ها جلوگیری کند.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Sustainability منتشر شده است.

مترجم: ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا