پژوهش ها ثابت کرد:
مصرف امگا۳ باعث کاهش خطر ابتلا به آلزایمر می شود

بیماری آلزایمر (AD)، یک اختلال شایع نورودژنراتیو در میان سالمندان بوده و فاقد درمان موثر است و شناسایی عوامل خطر را که می‌ توانند برای به تاخیر انداختن شروع بیماری آلزایمر اصلاح شوند، سخت می‌ کند.

به گزارش سیناپرس، امگا ۳ که عمدتاً از طریق منابع غذایی مانند ماهی و گیاهان به دست می آید، رشد مغز و شناخت را بهبود بخشیده و التهاب را کاهش می دهد. با این حال، مطالعات یافته‌های نامشخصی در مورد اثربخشی مکمل امگا ۳ در پیشگیری از بیماری آلزایمر، پوسیدگی شناختی و زوال عقل گزارش کردند.

علاوه بر این، کارآزمایی‌های تصادفی‌ و کنترل ‌شده، حفاظت محدودی را که اسیدهای چرب امگا ۳ در برابر بیماری آلزایمر و اختلالات شناختی ارائه می ‌کنند، گزارش کرده ‌اند. علاوه بر این، مطالعاتی که تعاملات بین آپولیپوپروتئین E (APOE ε4) و امگا ۳ را ارزیابی می ‌کنند، یافته ‌های متناقضی را گزارش کرده ‌اند. مطالعه حاضر بررسی کرد که آیا مصرف امگا ۳ از بیماری آلزایمر ، زوال شناختی یا زوال عقل جلوگیری می کند یا خیر.

نتایج این مطالعات نشان داد: افراد مبتلا به بیماری آلزایمر تمایل به حامل آپولیپوپروتئین E را نشان دادند. مصرف کنندگان طولانی مدت امگا ۳ کاهش ۶۴ درصدی در خطر بیماری آلزایمر را نشان دادند. شواهد نشان داد: دریافت امگا ۳ در رژیم غذایی می تواند از آسیب شناختی یا زوال عقل به هر علتی تا ۲۰ درصد جلوگیری کند.

تجزیه و تحلیل دوز مناسب نشان داد که مصرف هر ۰٫۱۰ گرم در روز مصرف ایکوزاپنتانوئیک اسید EPA و DHA خطر آسیب شناختی را به ترتیب ۱۰ تا ۸ درصد کاهش می دهد.

مصرف رژیم غذایی حاوی امگا ۳ خطر زوال عقل و بیماری آلزایمر را به ترتیب ۲۷ و ۲۴ درصد کاهش داد. همچنین این ماده خطر زوال شناختی در بین افراد مسن ۶۵ سال و بالاتر به طور قابل توجهی و تا ۲۳ درصد کاهش داد.

به گزارش سیناپرس، محققان در انتها یادآور شدند، به طور کلی، یافته های مطالعه نشان داد: استفاده از اسیدهای چرب اشباع نشده امگا ۳، با اثرات تعدیل کننده احتمالی آپولیپوپروتئین E، به روشی وابسته به دوز، به ویژه در میان مصرف کنندگان طولانی مدت، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی Clinical Nutrition منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا