کارمندان وفادار بیشتر در معرض استثمار قرار می گیرند

نتایج تحقیقات جدید نشان داد: اگرچه وفاداری ممکن است یک فضیلت باشد، اما می تواند به یک عامل آسیب زا نیز تبدیل شود.

به گزارش سیناپرس، اگرچه مدیران تمایل دارند برای کارمندانی که وفادار هستند، بیشتر ارزش قائل شوند، اما یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد که آنها در هنگام واگذاری کار بدون مزد یا وظایف اضافی، تمایل دارند از کارمندان وفادار بیشتر بهره برداری کنند.

محققان خاطرنشان می کنند: این مدیران لزوماً بدجنس نیستند. برخی ممکن است غافل باشند و نتوانند نتایج اخلاقی تصمیمات خود را درک کنند. با این حال، این آسیب، آرامش کارمندان متعهد را با حجم کاری بیش از حد از بین می برد.

متیو استنلی (Matthew Stanley) محقق اصلی این پژوهش در دانشکده تجارت فوکوا در دانشگاه دوک در ایالات متحده می گوید: شرکت ها خواهان کارمندان وفادار هستند و تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهد کارمندان وفادار مزایای مثبت زیادی را برای شرکت ها فراهم می کنند.

او می ‌گوید: اما به نظر می‌ رسد مدیران مستعد این هستند که کارمندان وفادار را برای استثمار هدف قرار دهند. استنلی و همکارانش نزدیک به ۱۴۰۰ مدیر را برای شرکت در این مطالعه استخدام کردند، که در آن مدیران سناریوهای مختلفی با یک کارمند خیالی ۲۹ ساله ارائه کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد که بدون توجه به اینکه محققان این سناریو را چگونه ترسیم کردند، اگر کارمند خیالی به وفاداری شهرت داشته باشد، پیوسته کار بیشتری انجام می دهند. محققان دریافتند پس از خواندن توصیه نامه های مدیران درباره این کارمند خیالی، کسانی که وفاداری او را برجسته می کردند ظاهراً تمایل بیشتری برای واگذاری کار بدون مزد به او داشتند. داشتن ویژگی‌های مثبت مانند صداقت یا انصاف و وفاداری باعث می‌ شد مدیران راحت‌تر کار را به او بدهند.

استنلی می گوید: این یک چرخه معیوب است. کارمندان وفادار تمایل دارند استثمار شوند و سپس هنگامی که آنها کاری را انجام می دهند که استثمارگرانه است، در نهایت شهرت خود را به عنوان یک کارمند وفادار افزایش می دهند و این امر باعث می شود در آینده برای انجام کارهای بیشتری انتخاب شوند.

محققان اذعان می کنند: برخی از موارد استثمار آشکارتر از موارد دیگر هستند و می توان استدلال کرد که کار اختیاری استثمارگر نیست.

اما با توجه به پویایی قدرت بین کارمندان و مدیران که ممکن است دسترسی به منابع حیاتی مانند حقوق یا بیمه درمانی را برای کارمندان خود کنترل کنند، تحقیقات نشان می‌ دهد که کارمندان اغلب احساس می ‌کنند نمی‌ توانند با خیال راحت درخواست‌های انجام کار اضافی را بدون دستمزد رد کنند.

به گزارش سیناپرس، محققان خاطرنشان می کنند که برخی از این موارد می تواند کمتر از آنچه به نظر می رسد بدخواهانه باشد. گرچه بدرفتاری را توجیه نمی کند، گرایش مدیران به استثمار کارمندان وفادار می تواند حداقل تا حدی ناشی از ناآگاهی در مورد ناعادلانه بودن رفتار آنها باشد.

شرح کامل این مطالعه در مجله Experimental Social Psychology منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا