زلزله چه تاثیری بر صنعت گردشگری ترکیه داشت؟

کشورهای ترکیه و سوریه طی ماه های گذشته شاهد وقوع زلزله های ویرانگری بودند که منجر به تلفات انسانی و اقتصادی بسیار زیادی شد، اما علی رغم این موضوع کارشناسان صنعت گردشگری معتقدند: سواحل مدیترانه ترکیه در تابستان امسال با وجود زلزله های ویرانگر در ماه فوریه شاهد ورود تعداد زیادی گردشگر باشد.

به گزارش سیناپرس، با افزایش دما بخش های مختلف ترکیه در جنوب این کشور که به خاطر سواحل فیروزه ‌ای و سایت های تاریخی خود شهرت دارد، وارد فصل اوج گردشگری خود می ‌شوند. در این میان باید اذعان داشت که اصلی ترین نیاز صنعت گردشگری، امنیت محسوب می شود و به دنبال زمین لرزه های مرگبار ۶ فوریه در بخش های جنوب شرقی ترکیه، این حس امنیت دچار تزلزل شد، ولی شواهد نشان می دهد: اوضاع به سرعت به حالت عادی بازگشته است.

برهان سیلی، رئیس اتحادیه هتل داران توریستی آلانیا در این رابطه به رسانه ها اعلام کرد: داده های سال گذشته در مورد ورود گردشگر و درآمدهای خارجی، ما را در  آغاز فصل تابستان امیدوار کرده است.

اداره آمار ترکیه نیز در ژانویه اعلام کرد: درآمد گردشگری ترکیه در سال ۲۰۲۲ با جهشی بی سابقه به ۴۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار آمریکا با ۵۱ میلیون بازدید کننده خارجی رسید.

باید توجه داشت که در پی لرزه های ویرانگر ترکیه، تقاضا برای سفر به این کشور کاهش یافت اما پس از چند هفته شرایط به سمت عادی شدن رفته و بهبودی کامل پیدا کرد. بر اساس ارقام منتشر شده از سوی استانداری محلی در اوایل آوریل، آلانیا، مقصد اصلی گردشگری در سواحل مدیترانه، شاهد افزایش ۵۵ درصدی در ورود گردشگران خارجی در سه ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است.

به گزارش سیناپرس، برهان سیلی، در این رابطه گفت: پیش بینی می شود گردشگران روسیه و کشورهای اروپایی به ویژه آلمان و انگلیس سهم بزرگی از مسافران ورودی به ترکیه را خواهند داشت. به طور کلی، ما تخمین می زنیم که فصل ۲۰۲۳ را با عملکردی بهتر از سال ۲۰۲۲ از نظر تعداد ورود گردشگر و درآمد به پایان خواهیم رساند.

مهمت نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه نیز در ژانویه گفت: انتظار می ‌رود در سال ۲۰۲۳ تعداد ورودی ‌های خارجی به ۶۰ میلیون نفر و در سال ۲۰۲۸ به ۹۰ میلیون نفر برسد، در حالی که درآمد امسال به ۵۶  میلیارد دلار بالغ می شود انتظار داریم این در آمد در پنج سال آینده به ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

گفتنی است کاهش شدید ارزش پول ترکیه در برابر ارزهای مهم جهانی از آغاز سال ۲۰۲۲ ، این کشور  را به مقصدی مقرون به صرفه برای شهروندان اروپایی تبدیل کرده است که شاهد افزایش هزینه های زندگی هستند.

به گزارش سیناپرس، در خاتمه باید توجه داشت که بخش گردشگری نقش مهمی در اقتصاد ترکیه ایفا می کند که در سال های اخیر شاهد افزایش کسری بودجه بوده است. این صنعت همچنین معیشت بیش از دو میلیون نفر در این کشور را به طور مستقیم تامین می کند.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: english.news.cn

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا