اهدای خون در تمامی ماه های سال ضروری است

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: هر ساله با آغاز ماه مبارک رمضان، آمار اهدای خون در کشور با کاهش ۲۰ درصدی روبرو می‌شود و این اتفاق ممکن است مشکلاتی را برای بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی ایجاد کند، بنابراین اهدای خون در ماه مبارک رمضان نباید فراموش شود.

به گزارش سیناپرس،بشیر حاجی بیگی در گفتگو با رسانه ها دلیل پیش بینی کاهش آمار در ماه مبارک رمضان امسال را طولانی بودن فاصله سحر تا افطار، شیوع ویروس کرونا و تاکید بر در خانه ماندن، ترس از اختلال در روند روزه داری و تصور ضعف و بیحالی مفرط برشمرد و گفت: روزه داران یقین داشته باشند که اهدای خون در شرایط روزه داری دلیلی بر ابطال روزه آنها نخواهد بود و اهداکنندگان می توانند با خوردن وعده سحری مناسب و نوشیدن مایعات کافی و همچنین استفاده از خوراک های مناسب و با ارزش غذایی مطلوب در افطار اقدام به اهدای خون به منظور نجات جان بیماران کنند و از اجر معنوی این عمل نیکو نیز بهره مند شوند.

اهدای خون برای اهداکننده نیز مفید است

اهدای خون علاوه بر کمک به حفظ جان بسیاری از بیماران نیازمند، برای سلامتی افراد نیز مفید بوده و در این میان کسانی که اهدا کننده منظم خون هستند، نگرانی هایی در زمینه تاثیرات منفی این عمل بر سلامت خود دارند.

باید توجه داشت اگرچه حدود ۳۵ درصد از اهدا کنندگان ممکن است پس از اهدای مکرر خون دچار کمبود آهن موقتی شوند، اما یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد که این امر هیچ اثر مضری بر کیفیت خون اهدایی و سلامت اهدا کنندگان ندارد.

دکتر الداد هود، محقق ارشد این مطالعه و دانشیار آسیب شناسی و زیست شناسی سلولی در مرکز پزشکی ایروینگ دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک، در رابطه با موضوع فوق گفت: این یافته خبر خوبی است زیرا نه تنها نشان می ‌دهد که خون اهدا شده توسط اهداکنندگان مکرر کیفیت بالایی دارد، بلکه مشخص می کند افرادی که به طور منظم خون اهدا می ‌کنند آسیب قابل ‌توجهی با انجام این کار متحمل نمی‌ شوند.

به گزارش سیناپرس، تفاوتی ندارد در چه فصل و ماه و سالی باشیم، این را بدانیم که بسیاری از افراد منتظر همین اهدای خونی که ما بی تفاوت از کنارش رد می شویم، هستند.گفتنی است، با یک واحد خون اهدایی، حداقل سه فراورده خون برای بیماران مبتلا به بیماری‌های انعقادی و ژنتیکی تهیه می شود.همچنین 20 درصد از خون های اهدایی در کشور به مصرف بیماران خاص نظیر افراد مبتلا به تالاسمی می رسد. این درحالی است که کمبود خون و فرآورده‌های آن در استان‌های شمالی کشور مثل گیلان و مازندران و خراسان رضوی و استان‌های جنوبی کشور مثل سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر ،هرمزگان و خوزستان بیشتر است.

یادمان باشد با اهدای یک واحد خون جان هایی را می توان نجات داد.

گزارش:نداجوادهراتی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا