نقش رسانه ها در شکل گیری عادات غذائی

مطالعات پژوهشگران نشان دهنده تاثیر قابل توجه تبلیغات تلوزیونی روی شکل گیری سلیقه غذائی کودکان بوده و در این میان با توجه به طبیعت کودکان که طعم و مزه برای آن ها اولویت بسیار بیشتری نسبت به سودمند بودن دارد، باید نسبت به کنترل تبلیغات تلوزیونی خوراکی های ناسالم مانند پیتزا، برگرها، سوسیس و کالباس، چیپس ، پفک و … نظارت بیشتری انجام شود.

دیدن تصاویر خوراکی های ناسالم از تلوزیون می تواند روی عملکرد مغز کودکان تاثیر گذاشته، سلیقه غذائی آن ها را تغییر داده و آن ها را به مصرف بدون فکر خوراکی های ناسالم ترغیب کند.

در این مطالعات از بیست و سه کودک در رده سنی 8 تا 14 سال خواسته شد که 60 ماده غذائی مختلف را بر اساس خوشمزگی یا سالم بودن رتبه بندی کنند. در این مطالعات پژوهشگران به بررسی تغییرات ساختار مغز کودکان و فعل و انفعالات رخ داده در آن؛ هنگامی که مشغول تماشای تبلیغات تلوزیونی خوراکی های ناسالم هستند؛ پرداخته و از مغز این کودکان به روش ام آر آی تصویر برداری کردند. در پی این عملیات و با تجزیه و تحلیل و بررسی ساختار مغزی کودکان فوق الذکر، در گام نخست توجه پژوهشگران به عملکرد و فعالیت بخش کورتکس جلوی مغز و واکنش و تاثیرات آن در ارزیابی پاداش معطوف شد.

در همین رابطه آماندا بروس از اعضای این تیم تحقیقاتی و پژوهشگر مرکز پزشکی دانشگاه کانزاس اعلام کرد: در حین تصویر برداری از مغز کودکان؛ برای آن ها تصاویر تبلیغات مواد غذائی در تلوزیون پخش شده و از آن ها خواسته شد تا بگویند دوست دارند که چه خوراکی دریافت کنند.

نتایج مطالعات انجام شده نشان می داد کودکان از بین فهرست مواد غذائی موجود، به سرعت نسبت به مواد غذائی و خوراکی های ناسالمی که در تبلیغات تلوزیونی نمایش داده شده بود؛ واکنش نشان داده و از محققین درخواست کردند تا مواد غذائی فوق را دریافت کنند.

موضوع بسیار مهمی که در تحقیقات فوق الذکر مشخص شد، افزایش عملکرد بخش کورتکس پیشانی مغز بود که فعالیت های شکمی و علاقه به مواد غذائی را تعیین می کند. نمایش تبلیغات تلوزیونی و دیدن خوراکی های ناسالم از تلوزیون، بر عملکرد این بخش از مغز تاثیر دارد.

آماندا بروس در این رابطه گفت: در نتیجه بررسی های انجام شده، مشخص شد که دیدن تصاویر خوراکی های ناسالم از تلوزیون می تواند روی عملکرد مغز کودکان تاثیر گذاشته، سلیقه غذائی آن ها را تغییر داده و آن ها را به مصرف بدون فکر خوراکی های ناسالم ترغیب کند.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله پزشکی اطفال یا Journal of Pediatrics منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا