عضو گروه پژوهشی پزشکی سبک زندگی سالم جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران؛
افزایش نرخ افسردگی در کودکان با آپارتمان نشینی

عضو گروه پژوهشی پزشکی سبک زندگی سالم جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران از افزایش نرخ افسردگی و اضطراب در جامعه شهری و روستایی خبر داد و گفت: آپارتمان نشینی رابطه مستقیمی با افسردگی کودکان دارد.

مریم صداقت، روانشناس و عضو گروه پژوهشی پزشکی سبک زندگی سالم جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران در گفتگو با سیناپرس گفت: برآوردها و مطالعات مختلف نشان داده است که متاسفانه چندان وضعیت اضطراب و استرس مردم جامعه خوشایند نیست. طبق بررسی ها و مطالعات مختلفی که صورت گرفته، میزان افسردگی و اضطراب در جوامع شهری طی چند سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است. حتی جوامع روستایی نیز از این امر مستثنی نیستند و متناسب با شرایط و مشکلاتی که دارند از این اختلالات رنج می برند.

وی افزود: این نوع اختلالات پیامدها و دستاوردهای زندگی مدرن هستند. شاید با پیشرفت تکنولوژی و فناوری ها از منافعی داشته باشیم و رفاه مان افزایش پیدا کند اما بابت آن نیز بهایی پرداخته ایم. زندگی های آپارتمان نشینی باعث کم تحرکی و کاهش فعالیت های جسمی شهرنشینان شده است.

وی اظهارداشت: زندگی شهرنشینی در ایجاد افسردگی کودکان نیز نقش زیادی دارد. این اختلال حتی می تواند در دوران بارداری از مادر به جنین نیز منتقل می شود.

صداقت یادآورشد: محققان آمریکایی طی مطالعه ای نسبت به نزدیکی خانه کودکان به محوطه ورزشی باز نشان دادند که ایجاد اختلال بیش فعالی و افسردگی رابطه مستقیمی با موقعیت مکانی کودکان دارد و در شکل و الگوی زندگی افراد تاثیر گذار است. طبق این مطالعه کودکانی که خانه شان در جوار یا نزدیک به محوطه باز ورزشی بود، فعالیت جسمی بیشتری داشتند و ارتباطات خود را گسترش داده بودند.

عضو گروه پژوهشی پزشکی سبک زندگی سالم جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران به سیناپرس گفت: متاسفانه امروزه روابط اجتماعی کودکان در زندگی شهری بسیار محدود است. کودکان تنها با اعضای خانواده، کودکان فامیل در ارتباط هستند. بیشتر اوقات شان با بزرگسالان پر می شود. کودکان اصلا مهارت برقراری ارتباط با گروه همسالان خودشان را ندارند و بازی و گفتگو با دوستان خود را تجربه نمی کنند.

وی تصریح کرد: اغلب کودکان با آدم های بزرگ که درک شان می کنند و سعی دارند شرایط زندگی را برای آنها آسان تر کنند، در ارتباط هستند. شرایط کرونا و تعطیلی مدارس هم باعث شد تا آنها حتی نتوانند سر یک مساله کوچک با دوست و همکلاسی خودشان گفتگو و حل مساله کنند. تمام این مسایل در غالب سبک زندگی می گنجد که باید به آنها توجه ویژه ای کنیم.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا