مروری بر چالش های یک صنعت آینده ساز؛
دردهای درمان پذیر صنعت اسباب بازی را دریابید

صنعت اسباب بازی در صورت رونق و برخورداری از برنامه ای جامع و مدون می تواند اسباب رشد و اعتلای فرزندان یک کشور را فراهم کند. محققان در همین خصوص، چالش های این صنعت ارزشمند را در ایران ارزیابی کرده اند.

به گزارش سیناپرس، پرورش كودك و نوجوان، یكی از اساسی ترین دغدغه های حكومت ها و جوامع است. كودكان به عنوان شكل دهندگان جامعه، بزرگ ترین نقش را در آینده یک كشور ایفا می کنند و به همين جهت چگونگی تربيت آن ها از كليدی ترین مسائل یك جامعه است. برای تربيت نسل آینده، دولت ها و جوامع از دو ركن آموزش و پرورش بهره می جویند. این دو ركن به شدت درهم تنيده اند و از ملزوماتی به هم وابسته استفاده می كنند. چنانچه تحقيقات نشان داده است بازی در شخصيت سازی و رشد كودك تأثير فراوان دارد. بازی، وسيله كسب تجربه هاي پرارزشي است كه كودكان در خلال آن از جهت احساسي، اجتماعي و رواني رشد مي كنند.

بنا بر نظر متخصصان، اسباب بازي اولين وسيله پرورشي است كه كودك از ابتداي شكل گيري شخصيتش با آن مواجه مي شود و اولين مفاهيم دنياي واقعي با كمك اسباب بازي براي كودك شكل مي گيرند. به گزارش سیناپرس، اسباب بازي، الگویي براي كودك محسوب مي شود و از آن به عنوان وسيله كار یك كودك یاد مي شود كه با استفاده از آن، روش زندگي كردن را یاد مي گيرد. با توجه به اهميت این موضوع، صنعت اسباب بازي به یكي از مهم ترین صنایع فرهنگي در جهان بدل شده است. توليد صنعتي اسباب بازي، از حدود یك قرن پيش و با بهبود وضع معيشت و اقتصاد جوامع، روبه رشد گذاشته است و هم اکنون نیز از جایگاه بسیار بالایی در جهان برخوردار است. بدون شک، در کشور ما نیز شکوفایی این صنعت می تواند پیامدهای بسیار مفیدی برای جامعه داشته باشد.

در رابطه با این موضوع، یک مطالعه پژوهشی انجام شده است که در آن چالش‌های صنعت فوق در کشور مورد ارزیابی علمی واقع شده اند.

در این مطالعه، محققان پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری، به بررسی نظرات 21 نفر از مدیران، سیاست‌گذاران، متخصصان و فعالان اقتصادی صنعت اسباب‌بازی ایران پرداخته و این نظرات را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند.

یافته‌های این پژوهش که در فصل نامه جامعه، فرهنگ و رسانه متعلق به انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات منتشر شده اند، نشان دادند:چالش‌ها و کاستی‌های صنعت اسباب‌بازی ایران را می‌توان در چهار مقوله تعریف کرد که عبارت‌اند از: ضعف در زیرساخت‌های فرهنگی، قانونی، تولیدی و تجاری.

روح اله ابوجعفری، محقق سیاست گذاری علم و فناوری و عضو هیئت علمی و مدیر گروه اقتصاد دانش بنیان پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری و همکارش در این خصوص می گویند: صنعت اسباب بازي به عنوان یكي از مهم ترین صنایع فرهنگي كه هم به تربيت نسل آینده مي پردازد و هم به توسعه اقتصادي كمك شایاني مي كند، بسيار حائز اهميت است. توسعه این صنعت نيازمند تحليل چالش هاي پيش روي این صنعت است. عوامل مختلفي در این زمينه تأثيرگذار هستند.

به گفته آن ها، مصاحبه با ذینفعان این صنعت در حوزه هاي مختلف نشان مي دهد كه صنعت اسباب بازی نيازمند توجه جدي سياستگذاران است تا به گونه اي جامع بتوانند براي چالش هاي این صنعت برنامه ریزي كنند و از این طریق، فرزندان این سرزمين از محصولات آن هرچه بهتر براي آینده ای نیکوتر استفاده کنند.

مدیران، كارشناسان و فعالان اقتصادي صنعت اسباب بازي معتقدند كه ضعف در زیرساخت هاي فرهنگي، یكي از اصلي ترین چالش هاي این صنعت به شمار مي رود. به گزارش سیناپرس،این چالش اصلي شامل فرهنگ نادرست خانواده ها در استفاده از اسباب بازي، ضعف نهادهاي متولي در فرهنگ سازي استفاده صحيح از اسباب بازي و ضعف در ارائه پيوست فرهنگي است.

به عقیده ابوجعفری و همکارش، ضعف در زیرساخت هاي قانوني، دومين چالش محوري صنعت اسباب بازي است كه مشتمل بر چالش هاي ضعف نظارتي بر واردات اسباب بازي، ضعف مقابله با قاچاق اسباب بازي، نبود صنف یا اتحادیه اسباب بازي و ضعف قانون هاي مربوط به مالكيت فكري است.

به گفته این محققان، یكي دیگر از چالش هاي محوري این صنعت عدم توجه به زیرساخت هاي توليدي در صنعت اسباب بازی است كه مطابق با یافته هاي پژوهش عبارتند از نبود رشته تخصصي و افراد متخصص در صنعت اسباب بازي، نبود استاندارهاي لازم و كيفيت پایين محصولات توليد داخل و طراحي غيربومي و كپي برداري نامناسب از نمونه هاي خارجي.

در این پژوهش همچنین موارد ذیل به عنوان چالش و ضعف در زیرساخت هاي تجاري مطرح شده اند: ضعف در شناخت درست ظرفيت هاي بازار اسباب بازي، ضعف در تبليغات و اطلاع رساني، عدم اقبال نهادهاي مالي به سرمایه گذاري در طراحي و توليد اسباب بازي و وضعيت نامناسب سيستم توزیع اسباب بازي.

به گزارش سیناپرس، ابوجعفری و همکارش در انتها اشاره کرده اند: بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش و با توجه به چالش هاي شناسایي شده پيشنهاد مي گردد كه ضمن بازنگري در اسناد بالادستي، زمينه هاي لازم براي مرتفع ساختن این چالش ها فراهم گردیده و با طرح ریزی نهادي صنعت اسباب بازي، وظایف هر نهاد براي مقابله با چالش هاي شناسایي شده تعيين گردند.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا