آزمایش نسل جدید فضاپیماهای آژانس فضایی روسیه

آژانس فضایی روسیه اعلام کرد: آزمایش ‌های حرارتی سامانه‌ه ای فضاپیمای سایوز ام‌اس-۲۲ را روز چهارشنبه در ایستگاه فضایی بین ‌المللی در آستانه فرود آن در اواخر ماه مارس انجام داد.

به گزارش سیناپرس، روز گذشته آژانس فضایی روسیه طی بینایه ای اعلام کرد: متخصصان شرکت راکت و فضایی انرجیا (RSC) روسیه ، با کمک فضانوردان آژانس فضایی این کشور، آزمایش ‌های حرارتی سامانه ‌های فضا پیمای سایوز ام ‌اس-۲۲ را در ایستگاه فضایی بین ‌المللی انجام دادند.

به گفته این شرکت دولتی، فضانوردان اهل روسیه یعنی سرگئی پروکوپیف و آندری فدیایف و دیمیتری پتلین در این آزمایش ها شرکت کردند.

در این بیانیه همچنین عنوان شده است که نتایج این آزمایش ها به زمین منتقل می شود تا توسط متخصصان ارزیابی شود.

به گزارش سیناپرس، در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲، فضاپیمای سایوز MS-22 که به پایگاه مداری متصل شده بود، نشت مایع خنک‌ کننده را در رادیاتور خارجی خود تجربه کرد. پس از تجزیه و تحلیل وضعیت، کمیسیون دولتی روسیه تصمیم گرفت که فضاپیمای آسیب دیده سایوز را در حالت بدون خدمه به زمین بازگرداند و فضانوردان روسکوسموس، سرگئی پروکوپیف و دیمیتری پتلین و فضانورد ناسا فرانک روبیو را که ماموریت آنها برای چندین ماه طولانی شده است، به سایوز بازگرداند.

 در ابتدا، قرار بود سایوز MS-23 در اواسط ماه مارس به فضا اعزام شود تا ماموریت بعدی ایستگاه فضایی بین ‌المللی را به پایگاه مداری منتقل کند که با نقص فنی مواجه شده و متخصصان صنعت فضایی روسیه ، تحقیقات ویژه ای انجام داده اند تا متوجه شوند که دلیل آسیب دیدگی سایوز ام اس-22 چیست. نتایج این مطالعات نشان داد این آسیب توسط یک ریزشهاب سنگ سرگردان به وجود آمده است.

به گزارش سیناپرس، ولادیمیر سولوویوف، مدیر عملیات بخش پرواز روسیه در ایستگاه فضایی بین المللی و طراح ارشد سیستم ‌های خلبانی این کشور، در فوریه گفته بود که برنامه ‌هایی برای بازگرداندن فضا پیمای آسیب ‌دیده سایوز ام ‌اس-22 به زمین در یک عملیات  بدون سرنشین در اواخر مارس وجود دارد. به گفته وی، فضاپیما ممکن است در حین فرود دچار گرمای بیش از حد و خطرناک شود.

مترجم: ندا جوادهراتی

منبع: tass

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا