نهنگ ها در مواجه با کمبود غذا کوچکتر می شوند

یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد: نهنگ‌ های قطب جنوب ممکن است به عنوان یک استراتژی تکاملی در مقابل کمبود مواد غذایی به سمت کوچک تر شدن حرکت کرده باشند.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران طی مطالعات خود دریافتند: نهنگ‌ های Baleen از استراتژی تغذیه ‌ای به نام تغذیه لانژ استفاده می‌ کنند که شامل فرو بردن حجم زیادی از آب دارای طعمه با سرعت بالا و فیلتر کردن آن از طریق الک ‌های ویژه ای است. این روش تغذیه تنها از نظر انرژی کارآمد است؛ زیرا این حیوانات قادر به بلعیدن مقادیر زیادی آب هستند. بررسی های زیست شناسان دریایی نشان می دهد: یک نهنگ آبی ۸۰ تنی قادر است حجمی از آب را معادل ۱۳۵ درصد از جرم بدن خود ببلعد. این استراتژی تغذیه برای نهنگ‌های مینک، کوچک‌ترین نهنگ‌های زنده از خانواده rorqual  یا گروهی که نهنگ ‌های آبی را نیز شامل می‌شود، اعمال می‌ شود. میانگین طول تقریبی بدن بالغ یک نهنگ مینک ۷/۷ متر است که در مقایسه با حدود ۲۱ تا ۲۴ متر برای نهنگ های دیگر بسیار کوچک تر است.

طی این مطالعات دیوید کید و همکارانش از برچسب ‌های مکش غیر تهاجمی برای مشاهده ۲۳ نهنگ مینک قطب جنوب که در طول تمام ساعات شب و روز در شبه جزیره جنوبگان غربی در حال جستجوی غذا هستند استفاده کردند. یافته‌های محققان نشان می‌ دهد: یک محدودیت حداقل اندازه وجود دارد که زیر آن تغذیه لانژ یک استراتژی کارآمد نیست، زیرا از نظر زیستی بسیار  انرژی بر است. پژوهشگران  دریافتند که نهنگ ‌های مینک نسبت ‌های مشابهی را در روز و شب صرف تغذیه می ‌کنند، اما نرخ تغذیه لانژ آنها در روز تنها ۲۵ تا ۴۰ درصد از نرخ شبانه آن ها بود.

زیست شناسان همچنین خاطرنشان کردند:غواصی های روز به مراتب عمیق تر از غواصی های شبانه بود و نهنگ های مینک با اندازه های بزرگتر می توانستند مدت بیشتری را نسبت به نهنگ های کوچکتر در عمق سپری کنند.

یافته‌ ها همچنین نشان می‌دهد: حیوانات با طول کمتر از ۵ متر (اندازه نهنگ‌ های مینک از شیر گرفته شده) نمی ‌توانند غذای کافی را از این استراتژی تغذیه به دست آورند. به این ترتیب شاهد هستیم که روند تکاملی و فشارهای محیطی نهنگ‌های مینک را به کوچک‌ ترین اندازه ممکن برای تغذیه مؤثر از زئو پلانکتو ن‌ها مانند کریل تبدیل می ‌کنند.

به گزارش سیناپرس، یافته های کید و همکارانش نشان می ‌دهند که تحلیل های آن ها پیامد هایی برای درک تکامل همه نهنگ‌های تغذیه ‌کننده با روش فیلتر آب داشته و نشان می ‌دهد که سیستم تغذیه با فیلتر کارآمد و ابعاد غول ‌پیکر احتمالاً در ۵ میلیون سال گذشته تکامل یافته‌ زیرا طی گذر زمان شرایط اقیانوس برای تسهیل شکارهای بزرگ در آب‌های عمیق تغییر کرده است.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Ecology & Evolution منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: natureasia

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا