کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی ادامه پیدا کند

نماینده سازمان جهانی بهداشت (WHO) در ایران ضمن تاکید بر اهمیت ترویج سبک زندگی سالم خواستار تداوم برگزاری کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی توسط جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران شد.

سید جعفر حسین، نماینده سازمان جهانی بهداشت (WHO) در ایران گفت: سلامت از مقولات و موضوعاتی است که تحت تاثیر رفتارهای روزمره ما قرار می‌گیرد. نوع تصمیمات ما مثل نحوه غذا خوردن، خواب، کار تحصیل و … بر روی سلامت تاثیر می‌گذارد. برای نمونه رانندگی با سرعت بالاتر از حد مجاز با افزایش میزان خطر تصادفات روبه‌روست و مصرف سیگار یا قند و شکر ما را مستعد ابتلا به بیماری‌ها می‌کند.

او با بیان اینکه این رفتارها خود متاثر از محیط هستند، افزود: فرض کنید چهار نفر از یک گروه پنج نفره، روزانه فعالیت ورزشی دارند و یک محیط ورزشی مناسب در دسترس قرار دارد. فرد باقی مانده در آن گروه چقدر می‌تواند مقاومت کند و به دوستان خود ملحق نشود؟ بنابراین وجود محیط مناسب، دسترسی و عوامل موثر بر سبک زندگی سالم بر سلامت ما بسیار اثرگذار است.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران با بیان اینکه ایران موضوع ارتقای وضعیت سلامت را مورد اهمیت قرار می‌دهد، گفت: برای افزایش بهبود سلامت مردم ایران سه مولفه بسیار مهم وجود دارد؛ نخست اعمال سیاست‌های مبتنی بر سلامت در همه سیاست‌هاست که می‌تواند نقش مهمی در ارتقای سلامت سلامت مردم این کشور ایفا کند. نکته دوم سرمایه‌گذاری بیشتر برای مشارکت مردم به عنوان تصمیم‌گیران سلامت (و نه فقط به عنوان دریافت‌کننده آن) است. نکته سوم نیز ارتقای بیشتر نظام سلامت ایران است.

حسین در ارتباط با برگزاری اولین کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی گفت: به نوبه خود از جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران برای انتخاب این موضوع و برگزاری این رویداد تشکر می‌کنم؛ به ندرت پیش می‌آید که از قشرهای مختلفی مثل پرستاران، پزشکان و تصمیم‌گیرندگان در کنار هم قرار بگیرند و معمولا فقط جنبه‌های درمانی و پزشکی مورد توجه قرار می‌گیرد. اما این کنگره توانسته مباحث جذاب و مفیدی را فراهم کند که جامعه باید به انجام آن‌ها اهتمام ورزد.

او با بیان اینکه برگزاری کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی علاوه بر جلب توجه و افزایش علاقه و آگاهی عمومی و دست اندرکاران می‌تواند در ارتقای سلامت و سبک زندگی سالم موثر باشد افزود: باور به اینکه مصرف یک قرص باعث می‌شود ما از بیماری‌های قبلی و عروقی، دیابت یا دیگر بیماری‌ها در امان باشیم درست نیست بلکه این سبک زندگی است که ما را از این بیماری‌ها به دور نگه می‌دارد. فردی که روزانه یک ساعت ورزش می‌کند نسبت به فردی که ساعت‌ها صرف تماشای تلویزیون می‌کند از سلامت بالاتری برخوردار است.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران در پایان افزود: کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی بسیار اهمیت دارد و نباید به برگزاری فقط یک دوره آن بسنده شود. به این ترتیب تقاضای من این است که این مسیر و کنگره برای ارتقای سلامت تداوم پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا