رساندن خدمات و مراقبت ‌های تغذیه ‌ای به جامعه از ضرورت های نظام سلامت است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در پیامی به مناسبت هشتم مارس مصادف با هفدهم اسفند ۱۴۰۱، روز جهانی رژیم درمانگر، ارایه خدمات و مراقبت ‌های تغذیه ‌ای به تمام افراد و اقشار جامعه را یکی از ضرورت ‌های نظام سلامت کشور دانست.

به گزارش سیناپرس فارس، در متن پیام دکتر «عباس رضائیان زاده» آمده است:

در حال حاضر بیماری های غیرواگیر مهم ترین علت مرگ و میر در جهان و ایران به شمار می رود؛ تغذیه سالم یکی از عوامل موثر در پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت نوع ۲، دیس لیپیدمی، بیماری های قلبی و عروقی، پرفشاری خون، چاقی و اضافه وزن می باشد؛ یکی از ضرورت ‌ها در نظام سلامت کشور، رساندن خدمات و مراقبت ‌های تغذیه ‌ای به تمام افراد و اقشار جامعه است.

خدمات گروه بهبود تغذیه زنجیره ای کلیدی در بخش های مشاوره، پیشگیری و درمان بیماری هاست که این مهم با حضور ۱۱۵ کارشناس تغذیه در حوزه ستادی و محیطی، به صورت مستمر در حال انجام و پیگیری است.

انجام ۷۴ هزار و ۶۲۰ مشاوره تخصصی از سوی کارشناسان تغذیه شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت، برگزاری چهار هزار و ۳۵۶ نشست آموزشی حضوری و غیرحضوری با مشارکت ۱۴۸ هزار و ۳۳۴ نفر از گروه های سنی مختلف به ویژه گروه های آسیب پذیر، تهیه و نشر ۷۹۷ مقاله و مطلب آموزشی و تهیه و تدوین ۳۸۶ بسته آموزشی با موضوعات مختلف حاصل تلاش کارشناسان تغذیه در ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ بوده است.

همچنین کارشناسان تغذیه مراکز خدمات جامع سلامت با شناسایی مشکلات منطقه و انجام مداخلات جامعه محور و مشارکت خیرین، با حمایت تغذیه ای از کودکان و مادران باردار دارای سوء تغذیه در خانوارهای نیازمند، نقش موثری در بهبود و ارتقای شاخص های سلامت تغذیه ای عموم مردم داشته اند.

نامگذاری هفدهم اسفند به عنوان روز جهانی رژیم درمانگر، فرصتی است برای افزایش آگاهی و شناخت جامعه از نقش ارزشمند مشاوران تغذیه و دستیابی به زندگی سالم و لذت بخش و یادآور این خواهد بود که خدمات این عزیزان به عموم مردم، نقش کلیدی در حفظ و ارتقای سلامت جامعه دارد.

اینجانب ضمن تقدیر از تلاش های کارشناسان تغذیه که در مسیر خدمت رسانی بهینه به مردم تمام تلاش خود را به کار می بندند، این روز را ارج نهاده و سربلندی و بهروزی این عزیزان را از پروردگار منان خواستارم.

دکتر عباس رضائیان زاده

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و رییس مرکز بهداشت استان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا