چگونه از ابتلا به دیابت بارداری پیشگیری کنیم؟

نزدیک به 6 درصد از زنان باردار به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند. این اختلال تحمل گلوکز، تنها در سه ماهه دوم بارداری خود را نشان می‌دهد و پس از زایمان از بین می‌رود. از آنجایی که دیابت بارداری عواقب قابل توجهی برای نوزاد دارد، پیشگیری و مدیریت آن ضروری است.

به گزارش سیناپرس، شیوه زندگی ساده و اقدامات رژیم غذایی در دوران بارداری ارزش خود را در این زمینه ثابت کرده است. برای اطلاع دقیق‌تر و دانستن جزئیات، در ادامه همراه ما باشید.

شناسایی عوامل خطری که باعث دیابت بارداری می‌شوند

امروزه غربالگری دیابت بارداری سیستماتیک است و پس از شناسایی آن، مراقبت و رعایت موارد احتیاطی باید شود،زیرا این بیماری عواقب مضری بر جنین آینده دارد. بیشتر اوقات، خطر ابتلا به دیابت بارداری قبل از بارداری قابل شناسایی است. در واقع، عوامل خطر به راحتی قابل شناسایی هستند؛ این عوامل عبارتند از: سابقه شخصی یا خانوادگی دیابت، بارداری دیررس، اضافه وزن، افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری قبلی و کودکان با وزن بالا هنگام تولد. با علم به اینکه شیوه‌های زندگی و رژیم غذایی موثری وجود دارد، می توان از بروز دیابت بارداری جلوگیری کرد. همچنان لازم است که زنان به توصیه‌های پیشگیرانه پایبند باشند. اطلاعات بهتر در مورد عوامل خطر ابتلا به دیابت بارداری و همچنین یادآوری اقدامات لازم و عواقب آن برای نوزاد آینده می‌تواند به متقاعد کردن آنها کمک کند تا بیشتر این توصیه‌ها را رعایت کنند.  

خطرات جدی دیابت بر روی نوزاد

در دوران بارداری، کودک در معرض خطر افزایش وزن است که می‌تواند در زایمان اختلال ایجاد کرده و آن را پیچیده کند (پارگی پرینه، توسل به اپیزیوتومی، فورسپس یا سزارین). به گزارش سیناپرس، همچنین اگر مادر در روزهای قبل از زایمان دچار هیپرگلیسمی شده باشد، از روزهای اول احتمال هیپوگلیسمی واکنشی (از دست دادن هوشیاری، تشنج) برای نوزاد وجود دارد.

برای مادر نیز عوارض و خطراتی وجود دارد؛ نظیر پره‌اکلامپسی همراه با افزایش وزن، ورم، فشار خون شریانی، زایمان سزارین، زایمان زودرس، مسمومیت بارداری (عوارض کلیوی) و خطر بعدی ابتلا به دیابت نوع 2 (در مورد کودک نیز این خطر وجود دارد).

چند توصیه وجود دارد که با رعایت آنها می‌توانید از بروز دیابت بارداری پیشگیری کنید، این توصیه‌‌ها از این قرارند:

  • محدود کردن چربی‌ها در تغذیه مادر باردار (کمتر از 25 درصد انرژی دریافتی).
  • محدود کردن اسیدهای چرب اشباع (کره، مارگارین، خامه، چربی های حیوانی، چربی های فرآوری شده موجود در محصولات صنعتی مانند شیرینی، کیک، بیسکویت)، به نفع اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه (روغن های گیاهی، ماهی).
  • افزایش مصرف انواع فیبرهای خوراکی در دوران بارداری و استفاده از انواع غلات کامل.
  • همچنین 30 دقیقه فعالیت جسمی روزانه با شدت متعادل.

کنترل روازنه قند خون

در شرایطی که مادر باردار، مشکوک که به ابتلا به دیابت بارداری باشد، پزشک متخصص، انجام آزمایش قند خون را برای او توصیه می‌کند. اگر قند خون مادر باردار، بیشتر از استانداردهای تعیین‌شده باشد، رعایت جدی اصول تغذیه‌ای و حتی مصرف دارو برای او ضروری خواهد بود.به گزارش سیناپرس، علاوه بر این ممکن است پزشک لازم بداند که مادر باردار به‌طور روزانه قند خون خود را توسط دستگاه‌های خانگی کنترل کند.

منبع: e-sante

مترجم: زهرا علی‌دوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا