تحریک طناب نخاعی، تحرک اندام را بازیابی می کند

آزمایشی امیدوارکننده از تحریک الکتریکی ستون فقرات که حرکت و مهارت در بازوها و دست‌های بازماندگان سکته را افزایش می ‌دهد، این پتانسیل را دارد که تا حد زیادی کیفیت زندگی را برای افرادی که عملکرد حرکتی را از دست داده اند، بهبود بخشد.

به گزارش سیناپرس، نتایج تحقیقات جدید نشان می ‌دهد: بیش از سه چهارم افرادی که دچار سکته مغزی می ‌شوند، دچار اختلالات عملکرد حرکتی دست و بازو از جمله همی‌پارزی، ضعیف شدن یا فلج جزئی اندام می ‌شوند که انجام کارهای روزمره را دشوار می‌ کند.

اکنون، دانشمندان دانشگاه پیتسبورگ و دانشگاه کارنگی ملون دریافتند: تحریک نخاع با یک جفت الکترود فلزی نازک در گردن و استفاده از پالس‌ های الکتریکی در امتداد بازو برای درگیر شدن با مدارهای عصبی سالم می‌ تواند منجر به بهبود مشخص حرکت شود.

مارکو کاپوگرسو (Marco Capogrosso) پژوهشگر ارشد این مطالعه و استادیار دپارتمان جراحی مغز و اعصاب توضیح داد: ما دریافتیم که تحریک الکتریکی نواحی خاص نخاع به بیماران امکان می ‌دهد تا بازوی خود را به گونه ‌ای حرکت دهند که بدون تحریک قادر به انجام آن نیستند. جالب‌تر آنکه متوجه شدیم که پس از چند هفته استفاده از این روش، برخی از این پیشرفت‌ها زمانی که تحریک انجام نمی شود نیز باقی می‌ ماند و راه ‌های هیجان ‌انگیزی را برای آینده درمان‌های سکته مغزی نشان می ‌دهد.

کاپوگرسو و تیم تحقیقاتی، محرک نخاع را به مدت ۲۹ روز در دو بیمار که پس از سکته مغزی با ضعف مزمن اندام زندگی می کردند، کار گذاشتند. نتایج پژوهش ها نشان داد: هر دو بیمار از این آزمایش سود بردند و پس از پایان دوره، یکی از آنها می‌ توانست قفل‌ ها را باز کند و از چاقو و چنگال با دست چپ خود استفاده کند، کاری که او از زمان سکته مغزی خود بیش از ۹ سال قبل از انجام آن ناتوان بود.

هدر رندولیک (Heather Rendulic) که اکنون ۳۳ سال دارد، یکی از دو بیماری است که در این کارآزمایی شرکت کرد و در این باره توضیح داد: وقتی تحریک شروع می ‌شود، احساس می ‌کنم دوباره کنترل بازو و دستم را دارم که بیش از ۹ سال است که این قابلیت را نداشتم.

محققان اذعان می‌ کنند:به مطالعه بزرگ‌تری نیاز است، با این حال، یافته‌ های این آزمایش گامی به سوی توسعه درمان برای افرادی است که آسیب‌ های دست و بازو مرتبط با سکته مغزی مزمن دارند.

به گزارش سیناپرس، کاپوگرسو در مورد پتانسیل عملی این فناوری عصبی خوشبین است و اضافه می کند که این روش درمانی با تحریک طناب عصبی به راحتی می تواند به بیمارستان منتقل شده و به سرعت از آزمایشگاه به کلینیک منتقل شود.

شرح کامل این پژوهش و نتایج آن در مجله Nature Medicine منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا