محققان کشور بررسی کردند؛
چرا رخت نحس اعتیاد روستاها را فراگرفته است؟

اعتیاد، بلای خانمان سوزی است که در صورت کنترل نشدن، تمام آحاد یک جامعه را تهدید می کند. پژوهشگران کشور در یک مطالعه پژوهشی، دلایل اصلی گرایش به این رفتار ویران کننده را در بین روستاییان بررسی کرده اند.

به گزارش سیناپرس، اعتیاد یک بیماری است که در آن فرد رفتار بیمارگونه و دارای عوارض بد را مدام تکرار می کند. این بیماری در واقع با ایجاد اختلال در کنترل بر سیستم رفتار-پاداش، باعث تکرار آن رفتار می گردد. بیماری اعتیاد، مدارهای عصبی مربوط به نظام پاداش، انگیزش و حافظه را در مغز دچار اختلال جدی می کند و اختلال در این سیستم ها نیز باعث بروز عوارض بیولوژیکی، فیزیولوژیکی، اجتماعی و روحی می گردد.

بررسی اعتیاد معمولا به عنوان عارضه ای روانی، اجتماعی و اقتصادی از دیدگاه علوم پزشکی، روانشناسی و جامعه شناسی و همین طور از دیدگاه های فلسفه، قانون، اخلاق و مذهب صورت می گیرد.

به گفته پژوهشگران، از سال 1964 میلادی، سازمان بهداشت جهانی استفاده از عبارت وابستگی دارویی یا وابستگی به دارو را به جای اصطلاح اعتیاد توصیه کرده است.به گزارش سیناپرس، اعتیاد به مواد مخدر یکی از مشکلات اساسی جامعه جهانی است.

آمار رو به افزایش مصرف مواد مخدر در دنیای کنونی به گونه ای است که یکی از سم شناسان معروف در این باره گفته است، اگر غذا را مستثنی کنیم، هیچ ماده ای روی زمین نیست که به اندازه مواد مخدر این چنین آسان وارد زندگی ملت ها شده باشد. مواد مخدر و مفاسد بی شمار آن را می توان به عنوان یکی از بیماری های خانمان سوز فردی و از آفات بزرگ اجتماعی به شمار آورد که در طول تاریخ خود را نشان داده است. مشکلی که نه تنها خانوارهای شهری، بلکه روستاها را نیز بعضا به کام سیری ناپذیر خود می کشاند.

در رابطه با این آفت زندگی بشر، محققانی از دانشگاه زنجان و دانشگاه شهید بهشتی تهران اقدام به انجام یک مطالعه پژوهشی کرده اند که در آن مهم ترین عوامل مؤثر بر گسترش اعتیاد در نواحی روستایی، بررسی و تجزیه و تحلیل شده اند.

محققان در این پژوهش کاربردی، اطلاعات مورد نیاز خود را به صورت کتابخانه‌ای و میدانی از یکی از روستاهای شهرستان زنجان جمع آوری کرده اند. این اطلاعات سپس با استفاده از روش های آماری، ارزیابی شده اند.

یافته های این تحقیق نشان می دهد: عامل اقتصادی، مهم ترین عامل موثر در گسترش اعتیاد در نواحی روستایی مورد مطالعه است. همچنین از میان 16 عامل احتمالی مورد بررسی، مواردی چون پایین بودن قیمت مواد مخدر، بیکاری، دسترسی آسان به مواد مخدر و زیرساختی به عنوان مهم ترین عوامل موثر بر گسترش اعتیاد شناخته شدند.

در این خصوص، مهدی چراغی، استادیار و محقق گروه جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه زنجان و همکارش می گویند: اعتیاد یک بیماری پیچیده است که تنها یک عامل خاص در بروز آن دخیل نیست. به گزارش سیناپرس،مجموعه ای از عوامل در بروز و گسترش اعتیاد دخالت دارند که از جمله آن ها می توان به عواملی نظیر اقتصادی، شخصیتی، اجتماعی، فرهنگی، نظام تربیتی خانواده، اجتماعی، سیاسی، رسانه ها و در نهایت به عامل فرهنگی اشاره نمود.

آن ها می افزایند: در محدوده مورد مطالعه به علت ویژگی های اقتصادی حاکم و بالا بودن سطح بیکاری، چهار تیپ شعارگرا، انزواطلب، نوآور و شورشی در کنار همنوایان، معلول شرایط جامعه هستند. یکپارچگی و انسجام در جامعه هنگامی است که میان این دو ساخت اساسی، تعادل وجود داشته باشد.

بر اساس این تحقیق، در حال حاضر، شکل گیری ارزش های نهادی شده مانند منزلت و ثروت که به شدت در جامعه تبلیغ می شوند، باعث گسترش سبک زندگی مخاطره آمیز و شکل گیری زمینه انحراف در افراد شده است.

به گزارش سیناپرس، این یافته های علمی پژوهشی را فصل نامه مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت منتشر کرده است.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا