روانشناس نماهایی که زندگی ها را به یغما می برند

چندی پیش  سازمان نظام روانشناسی در یک اطلاعیه اسامی روانشناسان زرد و غیر روانشناس و صفحات روانشناسی زرد را که در فضای مجازی فعال هستند و با توصیه‌های نادرست و غیر علمی به مردم آسیب می‌زنند معرفی کرد که باعث هجمه های زیادی نیز به این سازمان شد.

به گزارش سیناپرس، سارا مهندس نرم افزار کاربری ایرانی در توییتر در قالب یک رشته، داستانی عجیب را در خصوص مراجعه خواهرش به یک روانشناس با دنبال کنندگانش به اشتراک گذاشت. وی در گفتگوی تفصیلی تر با خبرنگار سیناپرس گفت: مدتی بود که همسر خواهرم به کانادا مهاجرت کرده و قرار بود پس از استقرار کامل خواهرم نیز به او ملحق شود. در این بین خواهرم از طریق اینستاگرام با شخصی مدعی حرفه روانشناسی که فالوئرهای زیادی هم داشت، آشنا شد. مراجعات او به این شخص کم کم بسیار زیاد شد و هزینه قابل توجهی نیز بابت مثلاً درمان به او می پرداخت. به نحوی که خانواده نسبت به این رابطه حساسیت پیدا کرد. در نهایت این شخص خواهرم را تحریک کرد که غیاباً از همسرش جدا شود. خواهرم همچنین مهریه اش را به اجرا گذاشت و ارثیه همسرش را ضبط کرد، او 5 میلیارد تومان مبلغ مهریه را در اختیار روانشناسش گذاشت و هر ماه مبلغی بسیار ناچیز از او دریافت می کرد. وقتی برادرم به مطب این شخص که زنی میانسال بود مراجعه کرد و از او خواست که سوء استفاده از خواهرم را متوقف کند، خواهرم در واکنشی هیستریک و بی سابقه در جمع خانواده گلدانی به سمت برادرم پرتاب کرد و به او گفت که چرا من را جلوی  روانشناسم شرمنده کرده ای، خواهرم بدون اجازه او حتی آب هم نمیخورد، تا در نهایت این شخص به خارج از کشور متواری شد و ظاهراً غیر از ما چند پرونده شکایت دیگر هم دارد. این روانشناس غیر مجاز البته مدعی است که فرار نکرده، بلکه برای استراحتی چند ساله فعلاً در مسافرت است.

اخیراً انتشار لیست افراد غیرمجاز مدعی روانشناسی در فضای مجازی از سوی سازمان نظام صنفی روانشناسی، واکنش های بسیاری را در پی داشت، برخی مراجع ذیربط تعداد صفحات زرد روانشناس نماها و مشاوره های زندگی در فضای مجازی را قریب 4000 صفحه تخمین زده اند. برخی از آنها بابت حق ویزیت یا سخنرانی در همایش ها، مبالغ گزافی نیز مطالبه می کنند.

دکتر عزیزالله تاجیک اسماعیلی استاد روانشناسی دانشگاه خوارزمی در اینباره به خبرگزاری سیناپرس گفت: در سال های اخیر استقبال از خدمات روانشناسی به شکل فزاینده ای افزایش یافته است، این استقبال نیز ریشه در نیاز مردم دارد. سطح خود آگاهی در جامعه پیوسته در حال رشد است. مردم به این دانش رسیده اند که برای رفع نیازهای مختلف بهتر است از یک متخصص کمک بگیرند، گاهی این متخصص یک کفاش یا جراح قلب است و گاهی نیز یک روانشناس.

وی افزود: بحث ارائه خدمات روانشناسی از سوی افراد غیر مجاز یا به صورت بی کیفیت و در قالب شبکه های اجتماعی، به خاطر بروز مشکلی بزرگ تر در جامعه است، اصولاً خدمات آموزشی در کشور ما هر چه بیشتر به سمت بازاری شدن پیش رفته است. نمونه آن نیز گسترش مدارس غیرانتفاعی در مقابل مدارس دولتی است. والدین به نقش آموزش در آینده فرزندان وقوف پیدا کرده اند و همین مسئله باعث شده تا حاضر شوند هزینه های گزافی بابت این موضوع بپردازند. در این بین برخی نیز با سوء استفاده از این عطش اجتماعی آموزش را به کالای لوکس و گران قیمت بدل ساخته اند. در حوزه مشاوره و روانشناسی نیز ممکن است برخی چالشها در همین بستر اجتماعی به وجود آید.

این استاد دانشگاه در خصوص ظهور انفجاری روانشناس نماها اظهار کرد: در ایران امور صنفی و نظارتی در همه حوزه ها به صورت یکسان رشد نکرده است. مثلاً اگر شما ساختمانی بسازید با انواع و اقسام محدودیت های مهندسی و نظارتی مواجه می شوید و دور زدن این قوانین نسبتاً سخت است. اما در حوزه روانشناسی ما هنوز نتوانسته ایم که قوانین را آنگونه که باید و شاید اجرایی کنیم. چندی قبل سازمان نظام صنفی روانشناسی کشور لیستی از روانشناسان غیر مجاز را منتشر کرد، آیا واقعاً این افراد با مجازاتی رو به رو شدند؟ ظاهراً نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه حملاتی نیز به سازمان و جامعه روانشناسی صورت پذیرفت.

اساعیلی گفت: مراجعه به یک روانشناس تقلبی می تواند عواقب جدی تری از مراجعه به پزشک غیرمجاز به همراه داشته باشد، زیرا روانشناس با روان بیمار سروکار دارد. زمانی که بیمار به روانشناس مراجعه می کند، ممکن است احساسات شدید خود شامل حس خشم، انتقام و…. را به روان درمانگر نیز منتقل کند. به همین دلیل ضوابط حرفه ای پیچیده ای طراحی شده تا از انتقال متقابل عواطف به روانشناس جلوگیری شود و روانشناس بتواند این فضای هیجانی گاهاً ملتهب را مدیریت کند. بنابراین دروس مختلفی تدریس می شود و قوانین مختلفی اعمال شده تا روانشناس در دام روابط احساسی غیر استاندارد نیافتد. به عنوان مثال درمورد مراجعی، درمانگر فرد را علیه همسرش تحریک کرده و گفته بود از داروهای ضد افسردگی اش لیست تهیه کندزیرا  در دادگاه به دردش می خورد! یا روان درمانگری که به بیمار خود علاقه مند شده بود. همه این موارد نشان می دهد که رعایت سطوح حرفه ای در این شغل، تا چه حد مهم و حساس است. همچنین مهم است که متخصصین روانشناسی در رشته های مختلف، روی آن تخصص متمرکز شوند و به همین دلیل بحث نظام ارجاع در روانشناسی اهمیت بالایی دارد.

وی تاکید کرد: به مردم توصیه می شود، به مطالب فضای مجازی اعتماد نکنند، زیرا نیمی از مطالب درج شده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فاقد ارزش اعتبار هستند و هیچگونه پایه علمی ندارند، زیرا جولان این دسته از افراد آمار میزان مراجعات به متخصصین روان شناسی را با یک افزایش چشمگیر رو به رو کرده است.

به گزارش سیناپرس، در گام اول وظیفه سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور آگاهی بخشی به مردم است و اگر این کار از سوی افراد متخلف ادامه داشته باشد، در مرحله دوم افراد متخلف به مراجع قانونی و ذی صلاح معرفی  شوند،همچنین مردم نیز باید هوشیارتر عمل کنند.

گزارش:هیرش سعیدیان

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا