قاعدگی‌های دردناک؛ مشکلی که نباید نادیده گرفته شود

دردهای قاعدگی برای 72 درصد از دختران زیر 20 سال مشکل‌ساز است. علاوه بر این، بسیاری از آنها بخش عمده‌ای از فعالیت روزانه خود را از دست می‌دهند؛ مثلا تعداد زیادی از دختران در روزهای اول شروع قاعدگی، نمی‌توانند به مدرسه بروند و غیبت می‌کنند. با این حال، باز هم این درد عمدتا مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

دیسمنوره یا قاعدگی دردناک چیست؟

به گزارش سیناپرس،دوره‌های دردناک، که به آن «دیسمنوره» نیز می‌گویند، منجر به سندرم دردناک لگنی و شکمی می‌شوند؛ این دردها اغلب به پشت، واژن و رکتوم منتقل شده و با هر دوره قاعدگی دوباره ظاهر می‌شوند. این دردها در 45 درصد موارد، با علائم دیگری همراه هستند، اصلی‌ترین علائم عبارتند از: اسپاسمودیک (نوعی اختلال است که اسپاسم ناگهانی و به دنبال آن باز شدن تارهای صوتی را با خود به دنبال دارد)، دردهای ضربان‌دار یا مداوم، تهوع، استفراغ، اسهال، سردرد، سرگیجه و از دست دادن هوشیاری. دیسمنوره می‌تواند در اوایل زندگی (دیسمنوره اولیه) یا دیرتر (دیسمنوره ثانویه) بروز پیدا کند.

این عوارض چگونه قابل توضیح است؟

مکانیسم این دردها و سایر عوارض دوران قاعدگی هنوز به‌خوبی شناخته نشده است، اما چندین فرضیه غیرمتناقض در این رابطه مطرح شده است. به گزارش سیناپرس، دلیل این شرایط می‌تواند یک ناهنجاری در انقباض رحم، به دلیل اختلال در عروق رحم، زیاد بودن پروستاگلاندین‌ها (مواد دخیل در التهاب و انقباضات حین زایمان)، اختلالات هورمونی یا روانی و یا وراثت باشد. دیسمنوره اولیه می‌تواند به دلیل شکل یا موقعیت غیرطبیعی رحم یا انسداد جریان خون ایجاد شود. در مورد شکل ثانویه، عفونت مزمن تناسلی، آندومتریوز (تکه‌های پوشش رحم خارج از محل طبیعی خود)، بیماری تخمدان‌ها یا باریک شدن کانال دهانه رحم می‌توانند از اصلی‌ترین مقصران بروز دردها و ناخوشی‌های دوران قاعدگی باشند.

امروزه، دیسمنوره شناخته شده و قابل درمان است

دیسمنوره که برای مدت طولانی به عنوان یک اختلال ارگانیک با منشأ روانی در نظر گرفته می‌شد، امروزه کاملا شناخته شده و قابل درمان است. شکل اولیه که اغلب تشخیص آن با معاینه بالینی یا سونوگرافی دشوار است، معمولاً با داروهای ضدالتهاب درمان می‌شود. گاهی اوقات داروهای ضدبارداری خوراکی نیز می‌توانند راهکار مناسبی برای کاهش عوارض و دردها باشند. برای دیسمنوره ثانویه، تنها جستجوی علت و درمان مناسب باعث از بین رفتن آن می‌شود (در بیشتر موارد، علت اصلی آندومتریوز است). معاینه بالینی، سپس سونوگرافی، لاپاراسکوپی (لوله مجهز به سیستم نوری که از طریق دیواره شکم وارد می‌شود) و هیستروگرافی (لوله نوری در رحم قرار می‌گیرد) اصلی‌ترین روش‌های تشخیصی هستند که پیش از درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دردهایی که نباید نادیده گرفت

هنگامی که قاعدگی شروع می‌شود، درد و رنج بسیاری از زنان هم شروع می‌شود. اما این شرایط طبیعی نیست! دیگر نباید از این مسائل غافل شد. باید با پزشک مشورت کنید که درمان مناسب را برای شما تجویز کند. به گزارش سیناپرس، به خوددرمانی روی نیاورید، در بسیاری از موارد خوددرمانی خطراتی را با خود به همراه دارد. در این زمینه به یاد داشته باشید که آسپرین که به طور کلی با درد مبارزه می‌کند، در اینجا به دلیل طولانی بودن مدت اثر آن و خطر خونریزی ناشی از آن، منع مصرف دارد.

منبع: e-sante

مترجم: زهرا علی‌دوست

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا