سوء مصرف الکل، خطر ابتلا به عفونت کووید 19 را افزایش می دهد

نتایج یک مطالعه جدید توسط محققان Research Society on Alcoholism نشان داده است که سوء مصرف الکل می تواند احتمال ابتلا به عفونت SARS-CoV2، ویروسی که باعث بیماری کووید 19 می شود را افزایش دهد.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی، نشان داد: سوء مصرف الکل باعث افزایش سطح آنزیمی در بدن می شود که شرایط ورود ویروس به سلول ها را فراهم می کند و در نتیجه ممکن است خطر ابتلا به کووید 19را افزایش دهد.

محققان، برای شبیه سازی وضعیت سوء مصرف الکل، موش ها را در معرض بخار اتانول قرار دادند. سپس، اندام‌ هایی مانند ریه‌ ها، کبد، قلب، مغز، کلیه و روده کوچک که معمولاً در بیماری کووید 19 تحت تأثیر قرار می‌ گیرند را مورد بررسی قرار دادند تا تأثیرات قرار گرفتن در معرض الکل را بر روی آنزیم ‌های دخیل در عفونت SARS-CoV2 مطالعه کنند.

نتیجه بررسی ها نشان داد: قرار گرفتن در معرض الکل، سطح ACE2 را در ریه ‌ها افزایش می یابد. به گفته محققان، این آنزیم، به ورود ویروس SARS-CoV2 به بدن و عفونت سلول های ریه کمک می کند.به گزارش سیناپرس، یافته ها همچنین نشان داد: ترک الکل، منجر به تحریک یک واکنش ضد التهابی در بدن می شود که نشان دهنده اثر محافظتی ناشی از ترک الکل است.

علاوه بر این، محققان دریافتند:سطح TMPRSS2، یکی دیگر از آنزیم هایی که به تسهیل ورود ویروس به سلول ها کمک می کند، در موش ها، افزایش یافت. دانشمندان نتیجه گرفتند، غلظت الکل در خون در تسریع نفوذ ویروس به سلول ها نقش دارد.

پژوهشگران مشاهده کردند که پیاز بویایی، نسبت به تاثیر الکل بر تحریک ویروس، آسیب پذیر تر از سایر نواحی بافت مغز است.

آنها دریافتند: سطح آنزیم محافظ Mas در پیاز بویایی موش هایی که در معرض الکل قرار داشتند، کاهش یافت، که این امر، می ‌تواند منجر به مختل شدن پاسخ ضد التهابی در پیاز بویایی و در نتیجه آنوسمی یا از دست دادن بویایی شود.

نتایج این مطالعه، تأثیر الکل را بر آنزیم ‌هایی که در عفونت و تکثیر SARS-CoV2 در سطح مولکولی، نقش دارند، نشان می ‌دهد و می تواند دلیل بالا بودن نرخ عفونت کووید 19 و پیش آگهی بدتر بیماری را در افراد مبتلا به اختلال سوء مصرف الکل، توضیح دهد.

نتایج تحقیقاتی این مطالعه در مجله Alcohol: Clinical and Experimental Research قابل دسترسی هستند.

مترجم:ندااظهری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا