در یک پژوهش دانشگاهی بررسی شد
عوامل بنیادین بازار در قیمت جهانی نفت چه نقشی دارند؟

علیرغم تمام پیشرفت هایی که در زمینه تولید انرژی های تجدیدپذیر حاصل شده است، بشر کماکان برای دستیابی به اهداف اقتصادی خود نیازمند نفت خام است. محققان کشورمان در یک تحقیق جدید، نقش عوامل بنیادین بازار را در تعیین قیمت جهانی این کالای استراتژیک بررسی نموده اند.

به گزارش سیناپرس، انرژی، يک كالای استراتژيک در سطوح بين المللی محسوب می شود و فعاليت دولت ها و سازمان ها تحت تاثیر و وابسته به اين كالا و بازارهای مرتبط با آن است. عليرغم روند رو به رشد و توسعه استفاده از انرژی های نو و تجديدپذير مانند انرژی خورشيدی در سطح جهان، هنوز عمده ترين بخش از تقاضای انرژی جهان توسط سوخت های فسيلی تامين می شود كه از جمله مهم ترين آن ها نفت خام است. در واقع نفت مهم ترين منبع تامين انرژی بشر است و اين امر حداقل طی چند دهه سال آينده نيز به همين شكل خواهد بود.

بنابر گفته های صاحب نظران، رشد و توسعه اقتصادی بسياری از كشورهای جهان وابسته به قيمت نفت است، به همين جهت قيمت نفت، با پيشرفت اقتصادی كشورهای واردكننده و صادركننده نفت رابطه اساسی داشته و نقش تعيين كننده ای در ركود و رونق اقتصاد بين الملل دارد.به گزارش سیناپرس، آگاهی از تغييرات قيمت نفت برای بسياری از كشورها امر مهمی تلقی می شود. برای مثال دولت ها با آگاهی از قيمت نفت برای نحوه استخراج منابع طبيعی نفتی برنامه ريزی کرده و بانک های مركزی نيز می توانند سياست های كارآمدی را در زمان به وجود آمدن بحران های نفتی اتخاذ كنند.

شناخت انواع عوامل تأثيرگذار بر عرضه و تقاضای نفت خام و ميزان تأثيرگذاری هركدام بر تعيين قيمت نفت خام می تواند اطلاعات بسيار ارزشمندی را در اختيار سياستگذاران اقتصادی و تحليلگران بازارهای مالی به منظور بررسی نقش و تأثير اين عوامل بر قيمت نفت خام قرار دهد.

در رابطه با این موضوع، یک مطالعه علمی پژوهشی توسط محققان دانشگاه علامه طباطبايی انجام شده است. در این مطالعه، نقش عوامل بنیادین بازار در قیمت جهانی نفت مورد ارزیابی قرار گرفته است.

در این مطالعه، با استفاده از سیستم معادلات هم‌زمان به محاسبه کشش‌های عرضه و تقاضا نسبت به قیمت جهانی نفت  خام، شاخص دلار آمریکا، قیمت گاز طبیعی، تنش های نظامی و امنیتی در جهان، میزان ذخایر کشورهای OECD، توان عملیاتی پالایشگاه های جهان و تولید ناخالص داخلی جهان پرداخته شده و الگوی پیشنهادی مربوط به پیش‌بینی قیمت جهانی نفت برآورد گردیده است.

بر اساس نتایج این تحقیق، بیشترین تاثیر را در این خصوص تولید ناخالص داخلی جهان با کشش تقاضای 0.6 و کمترین تاثیر را تنش های نظامی و امنیتی جهان با کشش تقاضای 0.01- دارند.

نوید سالک، پژوهشگر ‌اقتصاد ‌نفت‌ و‌ گاز ‌دانشگاه ‌علامه ‌طباطبايی و همکارانش در این باره می گویند: نتايج تحقیق ما بيانگر آن هستند که به طور کلی، هر دو سوي عرضه و تقاضای جهانی نفت كم كشش هستند. با تحليل ميزان حساسيت های مختلف در این خصوص، سياستگذاران اقتصادی می توانند تصميمات موثری برای چگونگی واكنش در برابر تغييرات قيمت نفت اتخاذ کند. به عبارتی سياستگذاران با به روز كردن داده ها و تغييرات مشاهده شده در ضرايب اين حساسيت ها مي توانند روند تغييرات قيمت نفت را تحليل كنند و از اين تحليل ها در جهت اتخاذ تصميمات درست استفاده كنند.

آن ها می گویند: از طرف ديگر كشورهاي صادركننده و واردكننده نفت می توانند با شناخت بيشتر و تمركز بر روی عواملی كه كمترين ضريب حساسيت را دارند، به هنگام تغيير قيمت نفت، با كمترين واكنش از جانب يكديگر مواجه شوند. به گزارش سیناپرس، شش سناريوی مطرح شده در اين تحقیق و بررسی تأثير اين سناريوها بر متغيرهای برونزای الگو، نمونه ای از تحليل حساسيت ها به شمار می رود.

در این تحقیق که نتایج آن در قالب یک مقاله علمی پژوهشی در فصل نامه مطالعات اقتصاد انرژی منتشر شده اند، به پژوهشگران و علاقه مندان به سياستگذاری اقتصادی در اين حوزه پیشنهاد شده است که با اعمال سناريوهای تركيبی بيشتر، به بررسی دقيق تر اثرات اين سناريوها بپردازند.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا