تجویز نسخه ناکارآمد دولت برای عدم تعطیلی مدارس

شاخص کیفیت هوا(AQI ) شاخصی است که مردم را از کیفیت هوا( پاك بودن یا آلوده بودن) آگاه می کند. این شاخص بر اساس پنج آلاینده اصلی هوا یعنی ذرات معلق، دی اکسید نیتروژن، اوزن سطح زمین، منوکسیدکربن و دی اکسیدگوگرد محاسبه می شود.

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر شاخص کیفیت هوا به شش دسته” خوب”، ” متوسط”، ” ناسالم برای گروه های حساس”،” ناسالم”، ” بسیار ناسالم” و ” خطرناک” تقسیم بندی می شود.

بررسی شاخص کیفیت هوا در نقاط مختلف دنیا

در شاخص کیفیت هوای ایالات متحده، صفر تا ۵۰ “خوب”، ۵۱ تا ۱۰۰ “متوسط” ، ۱۰۱ تا ۱۵۰ “ناسالم برای گروه های حساس” ، ۱۵۱ تا ۲۰۰  “ناسالم”، ۲۰۱ تا ۳۰۰ “بسیار ناسالم”  و بیشتر از ۳۰۰ “خطرناک” در نظر گرفته شده است.

در شاخص کیفیت هوای اروپا، صفر تا ۱۰ “خوب” ، ۱۰ تا ۲۰ “قابل قبول”، ۲۰ تا ۲۵ “متوسط”، ۲۵ تا ۵۰ “بد”،۵۰ تا ۷۵ “بسیار بد” و ۷۵ تا ۸۰۰ “به شدت بد” در نظر گرفته شده است.

در چین شاخص کیفیت هوا، صفر تا ۵۰ “عالی”، ۵۱ تا ۱۰۰ “خوب”، ۱۰۱ تا ۱۵۰ “کمی آلوده” ، ۱۵۱ تا ۲۰۰ “نسبتا آلوده”، ۲۰۱ تا ۳۰۰ “بسیار آلوده” و ۳۰۱ تا ۵۰۰ “به شدت آلوده” در نظر گرفته شده است.

در ایران نیز شاخص کیفیت هوا صفر تا ۵۰” پاک”، ۵۱ تا ۱۰۰” قابل قبول”،۱۰۱  تا ۱۵۰” نا سالم برای گروه های حساس”، ۱۵۱ تا ۲۰۰” ناسالم”، ۲۰۱ تا ۳۰۰” بسیار ناسالم ” و ۳۰۱ تا ۵۰۰ ” خطرناک” در نظر گرفته می شود.

چالش تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا

کاهش قابل ملاحظه کیفیت هوا طی امسال باعث شد تا مدارس کلانشهرهای آلوده مانند تهران بر اساس مفاد آیین‌ نامه اضطرار آلودگی هوا، در شاخص ۱۵۰ (شرایط ناسالم برای تمامی گروه‌ها ) چند روز به صورت متوالی تعطیل شوند. به تبعه آن تعطیلات متوالی مدارس باعث اعتراض برخی از والدین و همچنین وزارت آموزش و پرورش شد.

احمد وحیدی، وزیر کشور هفته گذشته در واکنش به این مساله اظهارداشت: هم اکنون مصوبه‌ ای وجود دارد که در آن مشخص کرده در چه شاخصی از آلودگی، مدارس باید تعطیل باشند. گروه‌ های اضطراری استان ‌ها براساس همین مصوبه ناچارند تصمیم به تعطیلی بگیرند. در هرحال این موضوع موجب شد تا با کمک سازمان محیط زیست پیشنهاد جدیدی را برای دولت تعیین کنیم تا این استانداردها را کمی تغییر دهیم تا لازم نباشد در این شرایط مدارس مان را تعطیل کنیم.

خبر تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی هوا نیز واکنش های زیادی برانگیخت زیرا تغییر این شاخص ها از نظر علمی امکان پذیر نیست و سلامت مردم را نشانه می گیرد.

دکتر عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت در واکنش به این موضوع گفت: این درست نیست که صرفا با تغییر شاخص آلودگی هوا، صورت مساله را پاک کنیم. ما باید اقدام جدی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، بهبود کیفیت سوخت و بهبود کیفیت خودروهای تولید داخلی به منظور کاهش مواجهه و کاهش غلظت آلاینده‌های هوا داشته باشیم.

سحر تاج ‌بخش، رئیس سازمان هواشناسی نیز در این خصوص گفت: دائما نمی ‌توانیم مدارس و ادارات را تعطیل کنیم زیرا با تعطیلی ‌های پی در پی در امور کشور مشکل ایجاد می ‌شود. همچنین استانداردهای کیفیت هوا را نمی توانیم تغییر بدهیم زیرا در تمام دنیا شاخص‌ ها و تعاریف آنها به همین شکل است. ما تنها می توانیم نحوه برخورد و واکنش نسبت به این شاخص ها را تغییر دهیم. به عنوان مثال اگر در حال حاضر شاخص تعطیلی مدارس 150 است، ما می توانیم این شاخص را تغییر دهیم و مدارس از شاخص 200 به بعد تعطیل شوند.

اخیرا شورای هماهنگی تشکل‌ های فرهنگیان کشور نیز با صدور بیانیه ‌ای از تمامی دست اندرکاران و تصمیم گیران خواست تا «تعطیلی مدارس را تعطیل کنند». این شورا در بیانیه خود اعلام کرده است: تعطیلی مدارس با شاخص آلودگی کمتر از ۲۰۰ در دنیا رایج نیست. در بسیاری از کشورها هنگامی که کیفیت هوا در شرایط ناسالم یا بسیار ناسالم قرار می گیرد مدارس تعطیل نمی شوند و فعالیت آموزشی برقرار است اما برای فعالیت‌ های فیزیکی دانش آموزان محدودیت‌ هایی در نظر گرفته می شود.

گفتنی است، برای تغییر این شاخص_ شاخصی که در قانون مطرح شده است_ باید کمیته‌ ای متشکل از وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست، وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود تا تصمیماتی با رویکرد سلامت محور اخذ شود و نه اینکه در چنین شرایطی فقط صورت مساله را پاک کنیم. به نظر می رسد، مسوولان کشور باید با درایت و تدبیری علمی و کارشناسی شده تصمیمات مهمی پیرامون این مساله بگیرند.

گزارش: بیتا اکبری