عوارض چشمی دیابت تحت چه شرایطی تشدید می شود؟

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز نشان دادند: احتمال تشدید عوارض چشمی دیابت (رتینوپاتی دیابتی) در بیمارانی که دوره‌ هایی از افت سطح قند خون را تجربه می ‌کنند، بیشتر است. پژوهشگران، سطوح پایین قند خون را به یک مسیر مولکولی ربط داده اند که سلول های چشم را تحت تاثیر قرار می دهد.

دانشمندان توضیح داده اند: نتایج ما نشان داده که دوره های موقتی که در آن، سطح گلوکز خون در بیماران مبتلا به دیابت، به ویژه افرادی که به تازگی به مدیریت قند خون خود پرداخته اند، پایین می آید، باعث افزایش برخی پروتئین ‌ها در سلول ‌های شبکیه می ‌شود که منجر به رشد بیش از حد رگ ‌های خونی و تشدید بیماری چشم می ‌شود.

هیچ درمان قطعی برای رتینوپاتی دیابتی وجود ندارد؛ با این حال رویکردهای درمانی وجود دارند که می توانند سیر پیشرفت بیماری را آهسته یا متوقف کنند. نتایج این مطالعه نشان داده است که افراد مبتلا به رتینوپاتی دیابتی، به دوره ‌های افت سطح قند خون، آسیب‌ پذیر هستند؛ بنابراین ثابت نگه داشتن سطح گلوکز در این بیماران مسئله ای حیاتی است.

محققان دریافتند: سطوح پایین گلوکز در سلول های شبکیه انسان و موش، باعث ایجاد مجموعه ای از تغییرات مولکولی می شود که می توانند منجر به رشد غیر طبیعی رگ های خونی و کاهش توانایی سلول های شبکیه در تجزیه گلوکز و تبدیل آن به انرژی شوند.

پژوهشگران به طور خاص سلول های شبکیه را مورد مطالعه قرار دادند و مشاهده کردند که سلول ‌ها، بیان ژن GLUT1 را افزایش می ‌دهند؛ ژن GLUT1، پروتئینی را می ‌سازد که مسئول انتقال گلوکز به سلول ها است.

محققان دریافتند: سلول ها در پاسخ به گلوکز پایین، سطح یک فاکتور رونویسی به نام (HIF)-1α را افزایش می ‌دهند؛ این امر به نوبه خود، ماشین ‌های سلولی، از جمله GLUT1 که برای بهبود توانایی سلول ها در استفاده از گلوکز موجود و حفظ اکسیژن برای تولید انرژی توسط نورون ‌های شبکیه، مورد نیاز است را فعال می کند.

با این حال، این پاسخ طبیعی در شبکیه بیماران مبتلا به رتینوپاتی دیابتی، منجر به افزایش تولید پروتئین ‌هایی مانند VEGF و ANGPTL4 شد که باعث رشد غیر طبیعی رگ ‌های خونی می ‌شوند.

پژوهشگران اظهار داشته اند که مسیر HIF-1α می تواند یک هدف موثر برای پیشگیری از عوارض چشمی دیابت باشد.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله Cell Reports منتشر شده اند.

مترجم: رهاامیدوار