مسیر ویروس هپاتیت B شناسایی شد

سالانه حدود ۱.۵ میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس هپاتیت B مبتلا می شوند. در این راستا یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی موسسه Paul-Ehrlich مسیری را که قبلاً ناشناخته بود برای خروج ذرات ویروس هپاتیت B از سلول ها شناسایی کرده است.

به گزارش سیناپرس، محققان توانستند برای اولین بار ذرات ویروسی دست نخورده را در وزیکول های خارج سلولی (اگزوزوم) تصویر کنند. اگزوزوم ها، به عنوان وسیله ای برای انتقال و احتمالاً به عنوان یک پوشش محافظ عمل می کنند.

به گفته محققان، هپاتیت B یکی از شایع ترین بیماری های عفونی در تاریخ است. این بیماری توسط ویروس هپاتیت B (HBV) ایجاد می شود که می تواند باعث هپاتیت حاد و مزمن شود.

حدود ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان از عفونت مزمن هپاتیت B رنج می برند که با افزایش خطر ابتلا به سیروز کبدی یا کارسینوم سلول کبدی مرتبط است. سالانه حدود ۹۰۰ هزار نفر در سراسر جهان بر اثر عفونت هپاتیت جان خود را از دست می دهند.

شواهد حتی نشان می دهد که تخمین زده می شود، دو میلیارد نفر قبلاً به ویروس هپاتیت B آلوده شده یا در حال حاضر آلوده هستند. هپاتیت عمدتاً از طریق خون و همچنین از طریق سایر مایعات بدن مانند بزاق، مایع اشکی، اسپرم یا حتی ترشحات واژن منتقل می شود. امروزه اگرچه واکسن‌ های ایمن و مؤثر مجاز شده ‌اند، اما هپاتیت B همچنان یک مشکل عمده سلامتی در بسیاری از کشوره محسوب شده و درمان کامل عفونت مزمن یک چالش پزشکی است.

پژوهشگران توضیح می دهند: در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد چرخه زندگی ویروس هپاتیت B وجود دارد. با این وجود، هنوز بخش هایی وجود دارد که به طور کامل مشخص نشده اند، مانند مکانیسم هایی که ویروس را قادر می سازد از سلول خارج شود. به گزارش سیناپرس،مانند همه ویروس ها، هپاتیت B برای تولید مثل و آلوده کردن سایر سلول ها باید از سلول آزاد شود. مطالعات مختلف نشان داده که برخی از ویروس ها را می توان در اگزوزوم ها یافت. این وزیکول های کوچک توسط سلول به محیط اطراف آزاد شده و برای ارتباطات سلولی و انتقال مولکول ها استفاده می شوند.

این تیم تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور ابرهارد هیلد (Eberhard Hildt) رئیس بخش ویروس شناسی، بررسی کرد که آیا ویروس های هپاتیت B از اگزوزوم ها به عنوان وسیله ای برای انتقال از سلول ها استفاده می کنند یا خیر. بنابراین، گروه تحقیقاتی اگزوزوم ‌هایی را از کشت سلولی سلول ‌های کبدی تولید کننده هپاتیت B جدا کرده و هر دو نشانگر اگزوزومی و نشانگرهای ویروس ‌های هپاتیت B را پیدا کردند.

در ادامه دانشمندان توانستند مشاهده کنند:مهار اگزوزوم در آزمایشگاه باعث اختلال در انتشار هپاتیت B پیچیده شده با اگزوزوم می شود. علاوه بر این، میکروسکوپ الکترونی وجود ویریون های دست نخورده را در اگزوزوم های مورد بررسی تایید کرد. تیم تحقیقاتی همچنین وجود پروتئین آنتی ژن سطحی ویروس هپاتیت B را در سطح اگزوزوم ها تشخیص داد. وجود این پروتئین باعث می شود که ویروس های هپاتیت B که در اگزوزوم ها محصور شده اند، سلول های حساس را آلوده کنند.

به گزارش سیناپرس، داده های تحقیق فعلی نشان می دهد که برخی از ویریون های هپاتیت B دست نخورده می توانند به عنوان اگزوزوم آزاد شوند. این یافته یک مسیر انتشار برای ویروس های هپاتیت B است که قبلاً شناسایی نشده بود. اگرچه ویروس های هپاتیت B، C و E کاملاً متفاوت هستند، اما همه آنها از این مسیر برای خروج از سلول ها استفاده می کنند.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی Cell Mol Gastroenterol Hepatol منتشر شده است.