کاهش مرگ و میر پس از جراحی چاقی

نتایج یک مطالعه گذشته نگر ۴۰ ساله، نشان دهنده کاهش قابل توجهی در میزان مرگ و میر ناشی از همه علل و شرایط خاص علت مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت و سرطان در بیمارانی است که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته اند.

به گزارش سیناپرس، این مطالعه همچنین شواهدی را نشان داد که حاکی از افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری مزمن کبدی است.

همچنین پژوهشگران این مطالعه دریافتند: یافته ‌های افزایش نرخ خودکشی در میان بیماران جوان ‌تری که جراحی چاقی انجام داده ‌اند، ممکن است غربالگری روان ‌شناختی قبل از جراحی و پیگیری بعد از جراحی را تهاجمی ‌تر کند.

محققان خاطرنشان می کنند: دوام نتایج چندین دهه جراحی چاقی در کاهش مرگ و میر ناشی همه علل و کاهش مرگ و میر مربوط به بیماری های قلبی عروقی، دیابت و سرطان نقش مثبتی داشته است. تد دی آدامز (Ted D. Adams) متخصص جراحی در این باره گفت: چاقی شدید منجر به روش های درمانی غیرجراحی می ‌شود که به کاهش وزن و بهبود وضعیت مرگ ‌و میر مشابه با جراحی چاقی می انجامد.

کارشناسان توضیح می ‌دهند:مطالعات ارتباطی متعددی که جراحی چاقی و پیامدهای مرگ و میر را به هم مرتبط می ‌کنند، عمدتاً گذشته ‌نگر هستند. در این رابطه مطالعه جدید بر اساس پیامدهای مرگ و میر گزارش شده گروه ها پس از عمل جراحی بای پس معده، با پیگیری تا ۴۰ سال، نشان می دهد که میزان جراحی تا سه برابر افزایش یافته و استفاده از چهار روش جراحی چاقی به جای یک روش، انجام می شود.

نزدیک به ۲۲ هزار شرکت کننده با جراحی چاقی و روش های بدون جراحی چاقی از نظر سن، جنسیت، شاخص توده بدنی مطابقت داده شدند. نتایج نشان داد که مرگ و میر ناشی از همه علل در بیمارانی که جراحی چاقی انجام داده بودند در مقایسه با شرکت کنندگان غیرجراحی ۱۶ درصد کمتر بود. به گزارش سیناپرس، مرگ و میر پس از جراحی در مقایسه با غیر جراحی به ترتیب ۲۹، ۴۳ و ۷۲ درصد برای بیماری های قلبی عروقی، سرطان و دیابت کاهش یافت. همچنین میزان مرگ و میر مردان و زنان در اثر بیماری مزمن کبدی در بیمارانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته بودند، ۸۳ درصد بیشتر از شرکت کنندگان غیرجراحی بود.

به گزارش سیناپرس، محققان معتقدند:این مطالعه مهم به شواهد فزاینده ای اضافه می کند که جراحی چاقی نه تنها کیفیت زندگی بیماران را بهبود می بخشد، بلکه امید به زندگی آنها را نیز افزایش می دهد. این مطالعه همچنین بر اهمیت تامین منابع بیشتر برای غربالگری روانشناختی قبل از جراحی تاکید می کند.

شرح کامل این مطالعات و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Obesity منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا