سویا خطر ابتلا به بیماری های متابولیک را کاهش می دهد

پژوهشگران دانشگاه ایلینوی در مطالعه اخیر خود دریافتند: پروتئین موجود در سویا، تولید آنزیم کبدی که در متابولیسم تری گلیسیرید و لیپوپروتئین کم چگالی نقش دارد، را مسدود می کند. مقادیر بالای این چربی ها، با ضخیم ‌تر شدن دیواره رگ ‌ها مرتبط است و احتمال حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری‌ های قلبی را افزایش می دهد.

به گزارش سیناپرس، محققان معتقدند: مصرف آرد سویا حاوی پروتئین B-conglycinin، سطح کلسترول بد را کاهش می دهد و از خطر ابتلا به بیماری های متابولیک از جمله تصلب شرایین و بیماری کبد چرب می کاهد.

نتایج تحقیقات قبلی نشان داده بود، دو پروتئین موجود در سویا، یعنی گلیسینین و B-conglycinin، در کاهش کلسترول نقش دارند. تیم تحقیقاتی در این مطالعه، 19 نوع سویا که هر کدام حاوی نسبت ‌های متفاوتی از این دو پروتئین بودند را چربی‌زدایی کرده و به آرد تبدیل کردند. آنها همچنین دریافتند که پروتئین B-conglycinin به ویژه در کاهش سطح کلسترول LDL و خطر ابتلا به بیماری های متابولیک، موثر است.

به گزارش سیناپرس، محققان، 13 پپتید زسیت فعال تولید شده در فرایند هضم سویا را شناسایی کردند که بیشتر آنها از گلیسینین و B-conglycinin به دست آمده بودند. پپتیدهای زیست فعال، اجزایی از پروتئین هستند که درون ساختار پروتئین غیرفعال بوده و هنگامی که آزاد می شوند، اثرات فیزیولوژیکی مثبتی بر عملکرد و سلامت بدن دارند.

پژوهشگران اضافه کرده اند: ما چندین پارامتر مرتبط با متابولیسم کلسترول و لیپید و نشانگرهای مختلف دیگری که بر متابولیسم لیپید تأثیر مثبت یا منفی دارند، را اندازه گیری کردیم. این نشانگرها شامل HMGCR، پروتئینی که سرعت سنتز کلسترول را کنترل می کند و ANGPTL3 بودند؛ ANGPTL3، پروتئینی است که عمدتاً توسط کبد ترشح می ‌شود و در متابولیسم چربی نقش دارد. هر دو پروتئین HMGCR و ANGPTL3 در بیماری کبد چرب بیش از میزان معمول، بیان می شوند.

محققان دریافتند: میزان ترشح ANGPTL3 پس از قرار گرفتن سلول های کبد در معرض اسیدهای چرب، تقریبا سه برابر شد. با این حال، پپتیدهای سویا، ترشح ANGPTL3 را به میزان 41 تا 81 درصد کاهش دادند.

پژوهشگران اظهار داشته اند: بر اساس یافته های ما، پپتیدهای سویا، تجمع چربی را 50 تا 70 درصد کاهش دادند؛ ما همچنین به وضوح نشانگرهای مختلفی را مشاهده کردیم که تحت تاثیر آنزیم های کلیدی که در ایجاد کبد چرب نقش دارند، بودند.

دانشمندان افزوده اند: ANGPTL3 یک نشانگر مهم است، زیرا سطوح آن در گردش خون، با نارسایی کبدی و سطح بالای التهاب، مرتبط است. نقش ما، یافتن ترکیبات زیست فعالی است که بتوانند سطح این نشانگر را در پلاسما تنظیم کنند.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله Antioxidants منتشر شده اند.

مترجم: نداجوادهراتی