برای اجتناب از آلزایمر، خونسرد باشید

مطالعات پژوهشگران نشان می دهد احتمال ابتلا به آلزایمر در زنانی که در دوران میانسالی با احساساتی مانند حسادت، پریشانی ، دلواپسی و بدخلقی رو به رو هستند در دوران پیری بیشتر است. در این پژوهش ، 800 زن در محدوده سنی 46 سال به مدت 38 سال مورد مطالعه قرار گرفتند. در طول این مدت زمان حدود 19 درصد این زنان دچار بیماریهای عصبی و جنون شدند.

این مطالعات اثبات کرد که نحوه زندگی و تفکر انسان ها در طول دوران جوانی و میانسالی تاثیر مستقیمی بر ابتلا به آلزایمر در دوران کهنسالی دارد و این موضوع بر اهمیت گذراندن زندگی بدون استرس و تنش در دوران جوانی دلالت دارد.    

 همچنین تمام شرکت کنندگان در این مدت به صورت دوره ای تحت انجام آزمایش های مختلفی قرار داشتند که در این آزمایش ها سطح پریشانی فکری، برون گرائی و درون گرائی آن ها اندازه گیری شده و از تمامی این افراد تست حافظه نیز گرفته می شد.

بر اساس نتایج این پژوهش، افراد عصبی بیشتر دچار اضطراب و اندوه شده و عوارضی مانند نگرانی، حسادت و بی حوصلگی در آن ها دیده می شد. افراد عصبی مورد مطالعه در این پژوهش درصد بالاتری از رفتارهای ناهنجار و مجرمانه از خود نشان دادند همچنین دارای میزان بالاتری از افسردگی بودند.

در بخشی از دیگری از این مطالعات نیز ، مشخص شد  زنانی که عوارضی مانند  دوره های استرس، احساس زودرنجی، کشمکش، عصبی بودن، ترس، نگرانی یا خواب آشفته را از خود نشان دادند در طول یک ماه گذشته دارای مشکلاتی در خانواده یا محل کار خود بوده اند.

در این پژوهش افراد تحت مطالعه درشش گروه دسته بندی شدند که از صفر تا پنج نامگذاری شده و هرچه از صفر به سمت بالا اضافه می شد به معنی استرس و تشویش بیشتری بود و در نهایت نتایج پژوهش مشخص کرد کسانی که در گروه های سه به بالا قرار دارند درصد بالاتری از خطر ابتلا به پریشانی حواس و جنون را خواهند داشت. این موضوع همچنین در مورد خطر ابتلا به آلزایمر نیز صدق کرده و نتایج به دست آمده از نسبت مستقیم میان ابتلا به آلزایمر و بالابودن درصد فشارهای عصبی و تنش های روحی داشت به طوری که در پایان بررسی نتایج آزمایش ها مشخص شد که 25 درصد شرکت کنندگان به آلزایمر مبتلا شده اند که همگی آن ها جز گروه های تقسیم شده سه الی پنج بودند.

لینا یوهانسون مدیر این تیم پژوهشی از دانشگاه گوتنبرگ در این گزارش خاطر نشان ساخت: این مطالعات اثبات کرد که نحوه زندگی و تفکر انسان ها در طول دوران جوانی و میانسالی تاثیر مستقیمی بر ابتلا به آلزایمر در دوران کهنسالی دارد و این موضوع بر اهمیت گذراندن زندگی بدون استرس و تنش در دوران جوانی دلالت دارد.     

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن  در در ژورنال  عصب شناسی آکادمی پزشکی آمریکا The medical journal of the American Academy of Neurology منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا