درمان پارکینسون به کمک اسفنج دریایی

شیمیدانان دانشگاه کالیفرنیا، نخستین نسخه مصنوعی مولکول کشف شده در یک اسفنج دریایی را تولید کرده ‌اند که می تواند مزایای درمانی زیادی برای بیماری پارکینسون و اختلالات مشابه داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی نشان داده اند: این مولکول که با نام اسید لیسودندوریک A شناخته می شود، با برخی مولکول هایی که می توانند به DNA، RNA و پروتئین ها آسیب برسانند، مقابله می کند.

تیم تحقیقاتی از ترکیبات غیرمعمول و نادیده گرفته شده ای به نام آلن های حلقوی برای کنترل یک مرحله مهم در فرایند ایجاد نسخه قابل استفاده از مولکول تولید شده در آزمایشگاه، استفاده کرد؛ پیشرفتی که به گفته محققان می تواند در توسعه سایر مولکول های پیچیده برای تحقیقات دارویی آینده مفید باشد.

دانشمندان توضیح داده اند: یک عامل کلیدی که تولید این مولکول‌ های آلی مصنوعی را دشوار می‌ کند، کایرالیته یا دست سانی است. بسیاری از مولکول ها، از جمله اسید لیسودندوریک A می توانند به دو شکل مجزا وجود داشته باشند که از نظر شیمیایی یکسانند، اما تصویر آینه ای یکدیگر هستند، دقیقا مثل دست راست و چپ. هر دو نسخه مولکولی، با عنوان انانتیومر یا همپار نوری شناخته می شوند.

یکی از چالش های موجود در صنعت داروسازی، این است که یکی از انانتیومرهای مولکول ممکن است با اثرات درمانی مفیدی همراه باشد در حالی که دیگری ممکن است چنین اثری نداشته یا حتی خطرناک باشد. به گزارش سیناپرس،مولکول‌ های آلی تولید شده در آزمایشگاه، اغلب مخلوطی از هر دو انانتیومر هستند و حذف شیمیایی یا معکوس کردن انانتیومرهای ناخواسته، مشکل و هزینه‌ بر است.

برای مقابله با این چالش و تولید سریع و کارآمد انانتیومر مورد نظر اسید لیسودندوریک A، تیم تحقیقاتی از آلن ‌های حلقوی به عنوان واسطه در این فرآیند، استفاده کردند. این ترکیبات بسیار واکنش پذیر، برای اولین بار در دهه 1960 میلادی کشف شدند و پیش از این هرگز برای ساخت چنین مولکول های پیچیده ای، استفاده نشده بودند.

پژوهشگران دریافتند:آنها می توانند با استفاده از ویژگی های خاص این ترکیبات، منحصرا انانتیومر مورد نظر مولکول اسید لیسودندوریک A را تولید کنند.

محققان اظهار داشته اند: این یافته ها به ما نشان داد که چگونه از آلن‌ های حلقوی برای ساختن مولکول ‌های پیچیده ‌ای مثل اسید لیسودندوریک A استفاده کنیم. ما امیدواریم که یافته های این مطالعه، به سایر داروسازان و محققان، در مسیر تولید و توسعه داروهای جدید به کمک آلن های حلقوی، کمک کنند.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله Science منتشر شده اند.

مترجم:رهاامیدوار

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا