کشف تنباکوی 12 هزار و 300 ساله

مطالعات باستان شناسان در صحرای غربی ایالت یوتا در آمریکا منجر به کشف یک محوطه پیش از تاریخی با قدمت 12 هزار و 300 سال شد. در این محوطه یک اجاق و آتشدان که در اطراف آن بیش از شصت قطعه مختلف از ابزارها و اشیای باستانی وجود داشت، به دست آمد. از جمله مهمترین اشیا به دست آمده از این محوطه می توان به سرنیزه بزرگ سنگی، تیغه ها و ابزارهای ساخته شده از سنگ، استخوان اردک، غاز و ابزارهای استخوانی اشاره کرد. از جمله منحصر به فردترین یافته های مربوط به این محوطه می توان به بقایای تنباکویی اشاره کرد که قدیمی ترین نمونه به دست آمده از این گیاه به شمار می رود.

از جمله منحصر به فردترین یافته های مربوط به این محوطه می توان به بقایای تنباکویی اشاره کرد که قدیمی ترین نمونه به دست آمده از این گیاه به شمار می رود.

در همین زمینه دارون دوک باستان شناس و پژوهشگر مرکز تحقیقات انسان شناسی غرب دور اعلام کرد: این گیاه به طور انحصاری در قاره آمریکا وجود داشته و در سایر نقاط جهان پیش از کشف دنیای جدید شناخته نشده بود. این موضوع می تواند سوالات فراوانی برای ما ایجاد کند.

کریگ یانگ دیگر باستان شناس عضو این تیم تحقیقاتی در باره یافته های فوق اعلام کرد: ما می دانیم که این مردم باستانی ، مجموعه ابزارهای خود را با خود حمل می کردند و به همین دلیل ما در نزدیکی این اجاق باستانی، با این حجم زیاد از اشیا و ابزار رو به رو هستیم. به عقیده من این سرنیزه بزرگ کشف شده ، مشابه نمونه دیگری است که در یک سایت باستانی با قدمتی تقریبا مشابه و در نزدیکی محوطه شکار ماموت به دست آمده است.

مطالعات پژوهشگران حاکی از این موضوع است که در دوره زمانی فوق الذکر، دمای هوای این منطقه دست کم پانزده درجه نسبت به امروز خنک تر بوده و این منطقه پوشیده از باتلاق ها، رودها و دریاچه های فراوانی بوده است.

دارون دوک در این رابطه می گوید: در اواخر این دوره، آب و هوای این مناطق رو به خشک شدن رفته و مردم به سمت مناطق شمالی تر مهاجرت کردند. این گروه که آثار و شواهد آن ها در کنار اجاقی باستانی کشف شده، احتمالا جز آخرین گروه از افرادی بودند که از این منطقه مهاجرت کرده اند.

منبع: westerndigs

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا