راهکاری برای اجرای قانون بستن کلاه ایمنی در موتورسواران

بستن کلاه ایمنی، بدون تردید یکی از مهم ترین راهکارهای موجود برای حفاظت از موتورسواران در مقابل حوادث مختلف ترافیکی است. محققان کشور با انجام پژوهشی در این خصوص، بر روش های اجرایی کردن قانون بستن کلاه ایمنی توسط موتورسیکلت سواران تاکید کرده اند.

به گزارش سیناپرس، در سال 2016، موتورسیکلت ها تنها سه درصد از وسایل نقلیه ثبت شده جهان بـودند، اما موتورسیکلت سواران بیش از 14 درصد از کل مرگ و میر حوادث ترافیکی را بــه خود اختصاص دادند. موتورسیکلت سواران بــه دلیل طراحی ناامن ایـن نـوع وسیله نقلیه، 28 برابر بیشتر از سرنشینان اتومبیل جان خـود را از دست می دهند. طبق بررسی های انجام شده، تعداد قابل توجهی از موتورسواران از قوانین ترافیکی تبعیت نمی کنند. یکی از مهم ترین این قوانین، قانون بستن کلاه ایمنی است. این در حالی است که رعایت قانون فوق می تواند از رسیدن آسیب های جدی به موتورسواران جلوگیری کند.

به گفته پژوهشگران این حوزه، در ایران، میـزان اسـتفاده از کلاه ایمنی در موتورسواران حدود 30 درصد گزارش شده است کـه بازگوکننده اسـتفاده کم از این وسیله ایمنی مهم است. قانون راهنمایی و رانندگی ایران از سال 1380 سوارشدن بر موتورسیکلت بدون استفاده از کلاه ایمنی را ممنوع اعلام کرده است و طبق بررسی های انجام شده، اسـتفاده از کلاه ایمنی استاندارد بــه میزان قابل توجهی از شکستگی ها جلوگیری کرده است. اعتقاد بر این اسـت کـه عدم جدیت پلیس و حوزه های نظارتی در این باره، می تواند نافرمانی ایـن دسـته از رانندگان وسایل نقلیه را تشدید کند،بنابراین به توجه بیشتری نیاز دارد.

محققانی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان و دانشگاه فرهنگیان، در این زمینه، اقدام به انجام تحقیقی کرده اند که در آن راهکارهای اجرایی کردن قانون بستن کلاه ایمنی مورد بررسی قرار گرفته اند.

نتایج این تحقیق نشان می دهد:برای اجرایی کردن قانون بستن کلاه ایمنی بایستی هم از راهکارهای سخت و هم از راهکارهای نرم استفاده جدی نمود.

در این خصوص، نعیما خدادادی حسن‌کیاده، پژوهشگر مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و همکارانش می گویند: استفاده از راهکارهای سخت همچون اهتمام و جدیت حوزه‌های نظارتی در اجرای قانون بستن کلاه ایمنی و راهکارهای اصلاحی نظیر تدوین قانون‌های جدید و اصلاح قوانین موجود، در کنار راهکارهای پشتیبانی همچون حمایت از پلیس و موتورسوار می تواند در این خصوص موثر باشد.

آن ها می افزایند: علاوه بر این ها، راهکارهای نرمی همچون آموزش و فرهنگ‌سازی و استفاده از رسانه‌های ارتباط‌ جمعی نیز در اجرایی نمودن این قوانین، مؤثرند.

بر اساس یافته های این پژوهش، پلیس و کارکنانی که در راه اجرایی کردن قانون بستن کلاه ایمنی توسط موتورسواران مسوولیت دارند، باید تلاش کنند از همه انواع راهکارهای قانونمند در این راستا اسـتفاده کننـد، ولی بـه هر حال در کنـار این راهکارهای طلایی و مهم، اسـتفاده از راهکارهای ملایم و نرم نظیر آموزش و فرهنگ سازی را نیز مد نظــر داشــته باشند.

به گفته خدادادی و همکارانش، در این راستا وظایف سیاستگذاران، تدوین قوانین جدید و اصلاح قوانین موجود جهت حمایت از پلیس و موتورسواران اســت.

به گزارش سیناپرس، این یافته های پژوهشی را نشریه طب انتظامی متعلق به معاونت بهداشت، امداد و درمان فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران منتشر کرده است.

گزارش: رهاامیدوار

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا