بالاترین سرانه مصرف آب در تهران و اهواز

علی سیدزاده در گفتگو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به آخرین وضعیت تنش آبی در شهرهای کشور، اظهار کرد: در حال حاضر شهرهای کرمان، مشهد، شیراز، اصفهان، بندر عباس و بوشهر در وضعیت نامناسبی از نظر میزان منابع آب قرار دارند و می توان گفت در وضعیت قرمز هستند. بنابراین نیاز است تمهیدات ویژه ای اندیشیده شود. اما خوشبختانه به دلیل بارندگی های مناسب امسال به ویژه در شمال، غرب و شمال غرب کشور، شهرهایی زیادی نسبت به پارسال از وضعیت تنش آبی خارج شدند، اگرچه در وضعیت سر به سر قرار دارند و بایستی راهکارهایی برای مدیریت آب در نظر گرفته شود.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت آبفای کشور افزود: ما امیدواریم با مانورهایی که در شبکه توزیع آب می دهیم و نیز با مدیریت فشار آب، احداث مخازن و مدیریت بهینه مصرف آب در داخل منازل، از بحران های موجود به ویژه در شهرهایی که مشکلات عدیده ای دارند، عبور کنیم.

وی تصریح کرد: در هفته گذشته در اکثر شهرهای کشور دمای بالای 40 درجه را مشاهده کردیم و طبیعی است که افزایش دما باعث افزایش مصرف می شود. بنابراین شهروندان عزیز باید در میزان و زمان مصرف آب عاقلانه رفتار کنند از جمله اینکه زمان استحمام را کاهش دهند.

سیدزاده ادامه داد: شرکت های آب و فاضلاب نیز برنامه هایی برای مدیریت آب در شبکه های توزیع دارند و دلیل اینکه تا الان توانستیم در سطح کشور از بحران های آبی عبور کنیم، نتیجه همین اقدامات بوده است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت آبفای کشور با اشاره به محدوده پیک مصرف آب، خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر در ماه پیک مصرف قرار داریم. محدوده پیک مصرف روزانه هم از ساعات نزدیک به ظهر شروع می شود و تا ساعت 8 شب ادامه دارد. البته زمان پیک به منطقه جغرافیایی بستگی دارد اما با رسیدن دمای هوا به حداکثر خود، پیک مصرف هم بیشینه می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که بالاترین و پایین ترین سرانه مصرف آب متعلق به کدام شهر ایران است؟ گفت: بالاترین سرانه مصرف آب به شهرهای تهران و اهواز مربوط می شود و پایین ترین سرانه مصرف هم از آن مشهد، یزد و اصفهان است که در زمینه مدیریت مصرف کارهای خوبی انجام داده اند.

ما در حال حاضر در ماه پیک مصرف قرار داریم. محدوده پیک مصرف روزانه هم از ساعات نزدیک به ظهر شروع می شود و تا ساعت 8 شب ادامه دارد. البته زمان پیک به منطقه جغرافیایی بستگی دارد اما با رسیدن دمای هوا به حداکثر خود، پیک مصرف هم بیشینه می شود.

سیدزاده در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه سرانه مصرف در شهرهای مختلف چقدر تابع دمای هوا و چقدر برگرفته از فرهنگ مصرف عمومی است؟ تاکید کرد: این تفکیک را به سادگی نمی توان انجام داد چون از نظر مطالعاتی، کار بسیار پیچیده ای است و تا الان مطالعه ای به آن شکل انجام نشده است. اما قطعا هر دوی این موارد تاثیرگذار است. اینکه رابطه مستقیمی بین افزایش دما و میزان مصرف آب وجود دارد، انکارناپذیر است اما چنانچه فرهنگ مصرفی مردم اصلاح شود، در همین شرایط گرم هم می شود صرفه جویی کرد. مثلا با 5 دقیقه می توان استحمام کرد اما در فرهنگ ما عرف شده که نیم ساعت دوش حمام باز باشد.

وی افزود: کاهش زمان استحمام و استفاده از تجهیزات کاهنده همچون شیرها و سردوش های کاهنده، برای کاهش میزان مصرف آب بسیار موثر است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت آبفای کشور در ادامه متذکر شد: ما به طور کلی در سطح کشور با بحث تغییرات اقلیمی مواجهیم. اگرچه این تغییرات در سال جاری خود را به شکل بارش بیشتر نشان داد اما این امر از یک قانون واحد تبعیت نمی کند. این تغییرات اقلیمی ممکن است به یکباره ما را به سمت خشکسالی ببرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر میزان بارش ها در مقایسه با تغییرات درازمدت، 2 درصد کمتر است. ولی در مقایسه با پارسال به نسبت بهتر بوده است. اگر به همین شکل بتوانیم مخازن را مدیریت کنیم و شهروندان هم در مصرف بهینه آب همکاری کنند، انشاالله برای فصل پاییز مشکل حادی نخواهیم داشت.

 

گفتگو: سید احمد طبایی 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا