مدیتیشن سلامتی را بهبود می بخشد

نتایج مطالعه جدیدی توسط محققان، نشان داده است که مدیتیشن عمیق منظم، که به مدت چندین سال انجام می شود، ممکن است به تنظیم میکروبیوم روده کمک کند و به طور بالقوه خطر اختلالات جسمی و روانی را کاهش دهد.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران دریافته اند: میکروبیوم روده گروهی از راهبان بودایی تبتی، تفاوت عمده ‌ای با میکروبیوم روده ساکنین مناطق مجاور دارد که با کاهش خطر اضطراب، افسردگی و بیماری ‌های قلبی عروقی مرتبط است.

تحقیقات نشان داد: میکروبیوم روده، می تواند از طریق محور روده-مغز، بر خلق و خو و رفتار، تأثیر بگذارد. از جمله ایجاد تغییر در پاسخ ایمنی بدن، سیگنال دهی هورمونی، پاسخ استرس و عصب واگ – جزء اصلی سیستم عصبی پاراسمپاتیک که بر مجموعه ای از عملکردهای حیاتی بدن نظارت می کند.

محققان گفته اند: مدیتیشن، برای کمک به درمان اختلالات سلامت روان، مانند افسردگی، اضطراب، سوء مصرف مواد، اختلالات خوردن و همچنین دردهای مزمن مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، تاثیر آن بر میکروبیوم روده مشخص نیست.

در تلاش برای یافتن این موضوع، محققان نمونه های خون و مدفوع 37 راهب بودایی تبتی را با 19 فرد از ساکنین مناطق مجاور، مقایسه کردند.

به گفته محققان، مراقبه بودایی تبتی از سیستم پزشکی هند باستان موسوم به آیورودا سرچشمه می گیرد و نوعی آموزش روانشناختی است. راهبان در این مطالعه حداقل 2 ساعت در روز، به مدت 3 تا 30 سال آن را تمرین می کردند.

هیچ یک از شرکت کنندگان، از عواملی مثل آنتی بیوتیک ها، پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها که می توانند حجم و تنوع میکروب های روده را تغییر دهند، استفاده نکرده بودند. هر دو گروه از نظر سن، فشار خون، ضربان قلب و رژیم غذایی یکسان بودند.به گزارش سیناپرس، تجزیه و تحلیل نمونه ها، تفاوت های قابل توجهی را در تنوع و حجم میکروب های روده راهبان و همسایگان آنها نشان داد. محققان اضافه کرده اند، در مجموع، چندین باکتری در گروه مدیتیشن، به فراوانی مشاهده شدند که با کاهش بیماری های روانی مرتبط هستند؛

این یافته، نشان می دهد: مدیتیشن می تواند بر باکتری های خاصی که ممکن است در سلامت روان نقش داشته باشند، تأثیر بگذارد. این باکتری ها، شامل گونه های باکتروئید، فاکالی باکتریوم، مگاموناس و پروتلا بودند.

علاوه بر این پژوهشگران دریافتند که چندین مسیر ضد التهابی محافظ، علاوه بر متابولیسم یا تبدیل غذا به انرژی، در افراد گروه مدیتیشن، افزایش یافته اند.

در نهایت، تجزیه و تحلیل نمونه های خون، نشان داد که سطوح عوامل مرتبط با افزایش خطر بیماری قلبی عروقی، از جمله کلسترول تام و آپولیپوپروتئین B، در گروه مدیتیشن به طور قابل توجهی کمتر از گروه دیگر بود.

محققان اظهار داشته اند، این نتایج نشان می دهند که مدیتیشن عمیق طولانی مدت، ممکن است تأثیر مفیدی بر میکروبیوتای روده داشته باشد و بدن را قادر می سازد تا وضعیت بهینه سلامتی خود را حفظ کند. با این وجود، نقش مدیتیشن در کمک به پیشگیری یا درمان بیماری ‌های روان‌ تنی، قطعاً مستلزم تحقیقات بیشتر است.

یافته های تحقیقاتی در مجله General Psychiatry منتشر شده اند.

مترجم:رها امیدوار