انتقال آنتی بادی با اسپری بینی به درمان علائم سکته مغزی کمک می کند

به گزارش سیناپرس همدان، تیمی از محققان وابسته به چندین مؤسسه در سوئیس و آلمان دریافته‌اند که آنتی‌بادی‌هایی که اثرات پس از سکته مغزی را بهبود می‌بخشند، می‌توانند از طریق اسپری بینی در موش‌ها تزریق شوند. مطالعه آنها در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد.

سکته مغزی ایسکمیک زمانی اتفاق می‌افتد که یک شریان در مغز مسدود می‌شود و از گردش خون جلوگیری می‌کند. چنین سکته‌هایی معمولاً منجر به مرگ سلول‌های مغزی به وسیله ی کمبود اکسیژن می‌شوند که به نوبه خود منجر به ناتوانی در سراسر بدن می‌شود. تحقیقات قبلی نشان داده است که مغز پس از سکته مغزی می تواند خود را ترمیم کند، اما فقط تا حدی.

تحقیقات قبلی همچنین نشان داده است که آنتی‌بادی‌های خاصی می‌توانند با مهار فعالیت Nogo-A، ترکیبی که از بهبودی مغز جلوگیری می‌کند، به بهبودی مغز کمک کنند. متأسفانه، ارسال پادتن‌ها به مغز دشوار است زیرا آن‌ها برای عبور از سد خونی مغزی بسیار بزرگ هستند. در این تلاش جدید، محققان رویکرد جدیدی را در پیش گرفتند و قرار دادن آنتی بادی ها در یک اسپری بینی را بررسی کردند.

مطالعات گذشته نشان داده است که برخی از داروها ممکن است بتوانند با طی کردن مسیری متفاوت به سوی مغز، از سد خونی مغزی عبور کنند، یعنی از سلول‌های عصبی رشته‌ای بلند که از گذرگاه‌های قسمت بالایی بینی مستقیماً به مغز کشیده می‌شوند، عبور کنند. برای یافتن اینکه آیا این راه ممکن است در مورد آنتی بادی ها نیز صادق باشد، محققان یک اسپری بینی را برای استفاده در موش های مبتلا به سکته مغزی ایجاد کردند.

سکته‌های ایجاد شده در موش‌ها همگی یکسان بودند و تمام سلول‌های مغز را از بین می‌بردند که برای کنترل پنجه‌های جلویی استفاده می‌شد. هر یک از موش ها در مورد توانایی خود در انجام یک کار خاص قبل و بعد از سکته آزمایش شدند. سپس محققان این اسپری بینی را هر روز تا به مدت دو هفته مصرف کردند و موش ها را آزمایش کردند تا ببینند آیا بهبودی در علائم وجود دارد یا خیر.

محققان دریافتند مواردی که آنتی‌بادی‌ها را دریافت کرده‌اند، به‌طور میانگین 60 درصد از آن ها بهبود یافته‌اند، در حالی که آن‌هایی که دارونما دریافت کرده‌اند، تنها 30 درصد از آن ها بهبود یافته‌اند. محققان همچنین دریافتند که رشته های عصبی جدیدی در مغز موش های تحت درمان جوانه زده است.

منبع: medicalxpress

مترجم: سید سپهر ارومیهء

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا