شلیک لیزر برای بازگرداندن صاعقه به آسمان

دانشمندان بین الملل در یک تحقیق جدید و بر اساس آزمایش هایی نوین، موفق به منحرف کردن صاعقه به سوی آسمان شده اند؛ راهکاری که می تواند به توسعه سیستم های حفاظتی جدید در برابر این نیروی مخرب طبیعی بی انجامد.

به گزارش سیناپرس، بررسی های جدید متخصصان بین المللی نشان می دهد: استفاده از یک لیزر قدرتمند و هدف قرار دادن صاعقه با آن می تواند مسیر برخورد این جرقه آسمانی را منحرف کند و به عبارتی به توسعه یک صاعقه گیر مجازی منجر شود.

تا به امروز، رایج ترین وسیله حفاظت در برابر صاعقه، وسیله ای به نام میله فرانکلین بوده ست؛ یک دکل فلزی رسانای الکتریکی که بار الکتریکی صاعقه را گرفته و به زمین هدایت می کند.به گزارش سیناپرس، حالا اما نشان داده شده که استفاده از پرتوهای لیزری می تواند جایگزین این روش قدیمی شود.

ایده استفاده از پالس های لیزری قوی برای هدایت صاعقه، قبلاً در شرایط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته بود. اما تاکنون هیچ گونه آزمایش میدانی که به طور تجربی و در مقیاس واقعی این موضوع را نشان دهد، انجام نشده بود.

به گزارش سیناپرس،در تلاش برای اجرای چنین آزمایشی، محققانی از ایکول پلی تکنیک فرانسه، تحقیقی را در کوه سانتیس واقع در شمال شرقی سوئیس انجام داده اند که توانسته دیدگاه های عملی جدیدی را در این خصوص ارائه نماید.

آن ها در آزمایش خود، یک دستگاه لیزر به اندزه یک خودروی بزرگ را که تا هزار پالس در ثانیه لیزر شلیک می‌کند، در نزدیکی یک برج مخابراتی نصب کردند. این برج سالانه و به طور معمول، حدود 100 بار توسط صاعقه مورد اصابت قرار می‌گیرد.

محققان فوق در آزمایش خود و با بیش از 6 ساعت کار در طول فعالیت طوفان رعد و برق، مشاهده کردند که گسیل لیزر از دستگاه مورد اشاره توانست مسیر 4 صاعقه را به سمت بالا منحرف کند.

مشاهدات آن ها با استفاده از امواج الکترومغناطیسی با فرکانس بالای تولید شده توسط رعد و برق تأیید شد. علاوه بر این، افزایش انفجارهای اشعه ایکس در زمان اجرای این آزمایش نیز، هدایت موفقیت آمیز لیزر را تایید کرد. یکی از این شلیک های لیرزی مستقیماً توسط دوربین‌های پرسرعت ضبط شد؛ دوربین هایی که مسیر لیزر را تا بیش از 50 متر دنبال کردند.

محققان فرانسوی بر اساس این آزمایش نتیجه گرفته اند که یافته های فوق، درک فعلی ما را از فیزیک لیزر در جو گسترش می دهد و ممکن است به توسعه استراتژی های جدید محافظت در برابر صاعقه کمک نماید.

به گزارش سیناپرس،این یافته‌ها که می توانند راه را برای توسعه روش‌های بهتر حفاظت در برابر صاعقه برای زیرساخت‌های حیاتی مانند نیروگاه‌ها، فرودگاه‌ها و سکوهای پرتاب هموار کنند، در نشریه معتبر Nature Photonics منتشر شده اند.

مترجم: محمدرضا دلفیه