مغز واژگان را به شکل تصویر می بیند

مطالعه ای جدید نشان می دهد که مغز با بهره گیری از سازوکاری خاص، پس از یادگیری یک واژه، آن را به صورت یک تصویر پردازش می کند. در واقع مغز انسان یک واژه را به صورت یک مفهوم کلی و نه مجموعه از حروف می بیند. بخشی کوچک از مغز که می توان آن را یک واژه نامه تصویری نامید وظیفه این پردازش را به انجام می رساند.

این بخش از مغز در سمت چپ کورتکس بینایی و درست در نقطه مقابل بخشی از مغز در سمت راست که وظیفه شناسایی چهره ها را دارد قرار گرفته است. گفتنی است این بخش چهره ها را به صورت کلی بررسی کرده و به این ترتیب می توانیم به سرعت افراد دیگر را شناسایی کنیم. بخش سمت چگ هم وظیفه مشاهده واژگان به صورت یک تصویر کلی و شناسایی آنها را بر عهده دارد.

در این پژوهش، از 25 شرکت کننده بزرگسال خواسته شد تا یک مجوعه 150 تایی از واژگان بی معنی را بیاموزند. سپس با استفاده از تصویربرداری fMRI میزان انعطاف پذیری (Plasticity) مغز این افراد پیش از یادگیری این واژگان و پس از آن مورد بررسی قرار گرفت. به این ترتیب مشخص شد که پیش از یادگیری، مغز این واژگان بی معنا را همانند مجموعه ای از حروف می بیند. همچنین پس از اینکه شرکت کنندگان این واژگان را آموختند، مغز آنها را به شکل شکل هایی کلی و بدون توجه به تک تک حروف می بیند.

این نخستین پژوهشی است که نشان می دهد انعطاف پذیری نورون های مغزی در طی یادگیری واژگان تغییر می یابد. این یافته نه تنها به درک هر چه بهتر سازوکار خواندن کمک می کند، بلکه می تواند زمینه را برای شناخت هر چه بهتر اختلالاتی نظیر خوانش پریشی و درمان آن هموارتر سازد. در واقع شاید بتوان به جای تدریس واژگان به صورت هجاهای کنار هم قرار گرفته، آن را به صورت یک تصویر به این دسته از افراد آموزش داد.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا