روش هایی برای توزیع سالم داروهای مسکن مخدر

داروهای مسکن مخدر، ضمن کاربردهای موثر برای افراد نیازمند آن، دارای حساسیت های خاصی هستند که بایستی توسط دولت ها مورد توجه قرار گیرند. محققان کشورمان در همین زمینه، راهکارهای موثر توزیع این داروها را در داروخانه‌ها بررسی کرده اند.

به گزارش سیناپرس، پژوهش های مختلف، بیانگر درمان ناکافی درد به خصوص درد شدید تا متوسط در بیماران سرطانی یا جراحی شده است. برای درمان درد از انواع گوناگون ضد دردها استفاده می شود که در این میان می توان به داروهای مسکن مخدر اشاره کرد که کاربرد زیادی جهت تسکین دردهای حاد و شدید دارند.

در کشور ما ایـن داروها عمدتاً در مراکز بیمارستانی و برای مقابله با انواع دردها به کـار می رونـد و همانند سایر داروها، امکان استفاده نابجا و یا بیش از حد این داروها نیز وجود دارد که می تواند مشکلاتی را برای افراد جامعه به دنبال داشته باشد.به گزارش سیناپرس، در این میان، داروهای مخدر جایگاهی ویژه دارند، چراکه آثار مستقیم یا غیرمستقیم سوءمصرف مواد مخدر، بسیاری از کشورها را تحت تـأثیر قرار داده و معضل اجتماعی مهمی محسوب می شود.

بنا بر نظرات متخصصان، هزینه های بسیار و راهکارهای سخت گیرانه و شدید مقابله ای در طی چندین دهه، نتوانسته گشایشی در گره کور سوءمصرف مواد مخدر ایجاد کند. ورود این دسته از مواد و پیشگیری از سوء مصرف آن ها قطعا در ارتقای سلامت جامعه موثر خواهد بود.به گزارش سیناپرس، فروش این داروها که جزء داروهای کنترل شده هستند، یک مساله داغ درکشورهای در حال توسعه است و شیوه های فروش غیرقانونی، منجر به سوءمصرف و سوءاستفاده از آن ها در بین افراد جامعه شده و بر سلامت ایشان و نیز اقتصاد کشور تأثیر منفی می گذارد.

بنابراین در بسیاری از کشورهای در حال رشد، هنوز به مطالعه بیشتر در خصوص شناسایی عوامل ویژه تأثیرگذار بر تقاضای این دسته از داروها که می توانند به عنوان داروهای مسکن قوی، نقش حیاتی در درمان دردهای مزمن ایفا کنند، نیاز است.

در همین رابطه، محققان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران در یک مطالعه پژوهشی، به بررسی راهکارهای موثر در توزیع داروهای مسکن مخدر به وسیله داروخانه‌ها پرداخته اند.

در این تحقیق، کارشناسان و صاحب نظران نظام توزیع دارو، نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدات پیش رو جهت نیل به هدف فوق را از طریق مصاحبه و پرسش‌نامه در اختیار محققان قرار داده اند.

طبق یافته‌های این تحقیق، مواردی مانند بازبینی قوانین نظارتی جهت تولید و توزیع داروهای مسکن مخدر، تغییر سبد فروش این داروها در داروخانه‌ها جهت سودآوری بیشتر، واگذاری توزیع این داروها به شبکه های خصوصی تحت نظارت سازمان غذا و دارو و توزیع مناسب این داروها در کلیه داروخانه‌ها جهت کنترل بهتر به عنوان راهکارهایی لازم و اساسی جهت دست یابی به هدف این تحقیق معرفی شدند.

به گفته سید علی سبحانیان، استادیار و پژوهشگر گروه مدیریت و اقتصاد داروی دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی تهران و همکارانش، در برخی کشورها قوانینی را تصویب کرده اند که به داروسازان این اختیار را می دهد تا به طور مستقل، این دسته از داروهای کنترل شده را تجویزکنند و از آنجایی که داروسازان در خط مقدم رویارویی با بیماران/معتادان به این داروهای ضد درد هستند، افزایش توانایی آن ها در تجویز و فروش این داروها در داروخانه ها، یک عامل موثر در کنترل مصرف داروهای فوق و عاملی در جهت مبارزه با اپیدمی مصرف مواد افیونی است.

آنها می گویند: با توجه به بررسی های به عمل آمده در تحقیق ما، استراتژی های زیر جهت تحقق اهداف کاربردی مرتبط با موضوع این پژوهش، پیشنهاد می شوند:

1 – بازبینی قوانین نظارت بر تولید بر توزیع داروهای مخدر و رفع نواقص موجود

2 – تمرکز زدایی و واگذاری توزیع داروهای مخدر به شبکه های خصوصی تحت نظارت سازمان غذا و دارو

3 – ارائه روش منطقی در توزیع داروهای مخدر در داروخانه ها جهت کنترل بهتر بیماران و دسترسی آسان تر آن ها به دارو

4 – شبکه سازی و ثبت اطلاعات و سوابق معتادان و بیماران در یک سیستم جامع کشوری

5 – استفاده از رسانه های گروهی و ارتباط جمعی جهت افزایش سطح آگاهی مردم

6 – توزیع داروهای مخدر در تمامی داروخانه ها و افزایش دسترسی پذیری بیماران به داروهای مخدر

7 – خصوص سازی شرکت های تولید و توزیع داروهای مخدر

آن ها همچنین بر اساس نتایج تحقیق خود معتقدند: توزیع و نگهداری این قبیل داروها را می توان در قالب پنج مورد به شرح ذیل کنترل نمود: 1) تعیین الزامات مورد نیاز جهت ثبت، تعلیق یا لغو مجوز داروخانه های توزیع کننده این داروها، 2) مشخص نمودن نحوه انتقال این داروها به داروخانه، تامین کننده، تولید کننده ی اصلی و نیز نحوه دفع آن ها، 3) در نظرگیری راه های سرقت این داروها از داروخانه ها و راه های مقابله با آن ها، 4) نگهداری سوابق و اسناد داروهای فوق در داروخانه ها، 5) تعیین و رصد مداوم موجودی این داروها در داروخانه ها و 6) تعیین الزامات خاص برای نسخه نویسی معتبر و تجویز این قبیل داروها

به گزارش سیناپرس،از این یافته ها مقاله ای علمی پژوهشی به رشته تحریر درآمده که در فصل نامه مدیریت بهداشت و درمان وابسته به واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شده است.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا