از اختلال سلوک در کودکان و نوجوانان بیشتر بدانید

یک مشاور گفت: اختلال سلوک به گروهی از مشکلات رفتاری و عاطفی مکرر و مداوم در بچه ها و نوجوانان اشاره دارد که آنها در پیروی از قوانین، احترام به حقوق دیگران، نشان دادن همدلی و رفتار قابل قبول از نظر اجتماعی مشکل زیادی دارند.
به گزارش سینا پرس فارس، مرضیه محمودی گفت، شانه های این اختلال شامل دزدی، دروغگویی، آتش افروزی، تخریب اموال، بیرون ماندن از خانه در تمام شب با وجود ممانعت والدین، رفتار بیرحمانه با مردم و حیوانات، تجاوز به حریم دیگران، استفاده از اسلحه در نزاع، مصرف الکل و مواد مخدر در سنین پایین، فریب دادن دیگران، ترساندن و تهدید افراد، رفتارهای تکانشی مکرر و در کل آسیب در عملکرد اجتماعی، تحصیلی و حرفه ای می باشد،
محمودی افزود، سه نمونه از رفتارهای خاص که شامل قلدری کردن، تهدید و یا ارعاب و بیرون ماندن از خانه با وجود ممانعت والدین که قبل از ۱۳سالگی شروع شده باشد برای تشخیص ضروری است.
او ضمن اشاره به اینکه، اختلال سلوک اختلال چند عاملی محسوب می شود که عوامل متعددی در آن سهیم هستند گفت: پژوهش ها نقش عوامل ژنتیکی و محیطی را در بروز اختلال های رفتاری ثابت می کنند و به طور کلی سبب شناسی این اختلال در چند محور قابل بحث است که در ذیل به تعدادی از آنها اشاره خواهم کرد.
الف)عوامل مربوط به والدین
این مشاور ادامه داد، بی توجهی به رفتارهای مثبت کودک و توجه به رفتارهای اشتباه باعث می شوند، کودک یاد بگیرد برای جلب توجه والدین دست به کارهای خطرناک بزند و قوانین آنها را زیر پا بگذارد، بر اساس نظر “پاترسون”، کاستی های پدر و مادر در کودک منجر به افزایش روابط قهر آمیز در خانواده می شود. برای مثال مادری که از کودک می خواهد بازی با یک گلدان با ارزش را متوقف کند، کودک شروع به زدن مادر می کند، سرانجام مادر کوتاه می‌آید و دیگر از وی چنین درخواستی نمی کند .کودک برای ماندن در وضعیت دلخواه خود از عمل زدن استفاده می‌کند و مادر با کوتاه آمدن، از زدن کودک خلاص می شود.
ب)عوامل عصب شناختی
مرضیه محمودی افزود، آزمون های عصبی روانشناختی نشان داده اند که کودکان و نوجوانان با اختلال سلوک، آسیب‌هایی را در ناحیه پیشانی مغز دارا می‌باشند. این قسمت از مغز با توانایی تدبیر داشتن، اجتناب از آسیب و یادگیری از تجربه های منفی ارتباط دارد.
ج)عوامل مربوط به مدرسه و تحصیل
محمودی گفت: کودکان مبتلا به اختلال سلوک از لحاظ تحصیلی، در سطوح پایین تری از پیشرفت قرار می‌گیرند، آنها نسبت به مدرسه بی علاقه و به ادامه تحصیل اشتیاقی نداشته و بی توجه به کار هستند. همچنین آنها زودتر ترک تحصیل می‌کنند.
د)عوامل روانشناختی
او ادامه داد، کودکان دچار اختلال سلوک دارای طیفی از کمبودها و انحرافات شناختی هستند. در هنگام حل مسائل، این کودکان برای مشکلات بین فردی، راه حل‌های کلامی کمتری را از خود بروز می‌دهند و بیشتر راه حل های پرخاشگرانه را بر می‌گزینند.
مرضیه محمودی در پایان افزود، اهم اقدامات ذیل در درمان اختلال سلوک می‌تواند موثر باشد:1- آموزش مهارت‌های حل مسأله 2- آموزش مدیریت به والدین 3- آموزش مهارت‌های اجتماعی (ترکیبی از مهارت‌های حل مسأله و کنترل خشم) 4- آموزش تربیت صحیح به والدین 5- دارو درمانی 6- داروهای مهار کننده‌های باز جذب سروتونین.
گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا