غیرممکن‌ترین شغل دنیا نصیب چه کسی میشود؟

هم اکنون 12 کاندید تایید شده که نیمی از آن ها زن هستند، به دنبال تبدیل شدن به بالاترین دیپلمات دنیا هستند. این نخستین بار در تاریخ 70 ساله سازمان ملل است که نامزدشدن برای این سمت پشت درهای بسته رخ نمی دهد بلکه نامزدها در مناظره های عمومی به عنوان بخشی از برنامه خود برای شفاف کردن فرآیند انتخاب شدن شرکت می کنند.

در نهایت هر کسی که این سمت را در سازمان ملل عهده دار شود، از همان نخستین روز مسئولیتش با تنش های خونین، افراطی گری خشونت آمیز، تغییرات جوی، تبعیض ادامه دار علیه زنان و دختران، 700 میلیون نفری که در فقر شدید زندگی می کنند و رکورد افراد بی خانمان در سراسر دنیا روبرو خواهد شد. همچنین 17 هدف توسعه پایدار وجود دارند که دنیا تا سال 2030 باید به آن ها جامه عمل بپوشاند.

دبیر کل سازمان ملل چه وظایفی بر عهده دارد؟

نخستین دبیر کل سازمان ملل به نام Trygve Lie در سال 1953 به هنگام تحویل دادن سمتش به جانشین سوئدی اش گفت: داگ هامارسکیولد، به غیرممکن ترین شغل کره زمین خوش آمدی.

از دبیر کل سازمان ملل انتظار می رود که هم دیپلمات ارشد این سازمان باشد و هم مسئول اجرایی اصلی آن. او همزمان شخص نمادین مستقلی است که نماینده منابفع مردم دنیا و همچنین یک خدمتگزار به عموم است.

در وب سایت سازمان ملل آمده است: چنانچه دبیر کل دغدغه های کشورهای عضو را با دقت در نظر نگیرد، در شغل خود ناکام خواهد ماند. او همچنین باید ارزش ها و قدرت اخلاقی سازمان ملل را حفظ کند و برای صلح جهانی حتی گاها در صورت مخالفت با خود کشورهای عضو تلاش کند.

بر اساس منشور سازمان ملل، دبیر کل پس از رای گیری مجمع عمومی و با توصیه شورای امنیت تعیین می شود.

مسئولیت های روزانه دبیر کل سازمان ملل شامل شرکت در جلسات نهادهای خود سازمان، سخنرانی برای رهبران دنیا و مقامات دولتی و عملکرد به عنوان یک تعدیل کننده به هنگام بروز تنش و مسافرت کردن به نقاط مختلف دنیا برای مطرح کردن مباحث اصلی این سازمان.

دبیرهای کل سازمان ملل هم به عنوان میانجی گر و هم لابی کننده عمل می کنند و کوفی عنان که از سال 1997 تا سال 2006 دو دوره دبیر کل سازمان ملل بود، به همراه خود سازمان در سال 2001 جایزه صلح نوبل را برد در حالی که بان کی مون از سران دنیا خواسته تا برای برخورد با نابرابری های جنسیتی اقدامات بیشتری انجام دهند.

این گمان می رود که دبیر کل آینده سازمان ملل یک زن خواهد بود یا این که اهل اروپای شرقی خواهد بود و هر دوی این احتمالات برای نخستین بار در تاریخ سازمان ملل روی خواهد داد.

فرآیند انتخاب دبیر کل سازمان ملل به چه نحوی است؟

علی رغم تلاش های انجام شده برای بازکردن فرآیند نامزدشدن برای دبیر کلی، در نهایت این کشورهای عضو شورای امنیت هستند که دبیر کل آینده را پشت درهای بسته تعیین خواهند کرد.

بر اساس منشور سازمان ملل، دبیر کل پس از رای گیری مجمع عمومی و با توصیه شورای امنیت تعیین می شود. مانند دیگر تصمیم گیری های مهم سازمان ملل، هر یک از پنج عضو دائم شورای ملل یعنی ایالات متحده، انگلستان، فرانسه، روسیه و چین باید به نامزدها رای دهند، بنابراین  نهمین دبیر کل سازمان ملل به حمایت اعضای شورای امنیت نیاز خواهد داشت.

اوایل سال 1946، دبیرخانه سازمان ملل فقط 300 کارمند داشت در حالی که امروز، این دبیرخانه دارای 44 هزار کارمند و بودجه نیم میلیارد دلاری است. دبیر کل، مسئول اداره روزانه سازمان ملل بوده و به اجرایی کردن برنامه ها و سیاست های دیگر نهادهای اصلی این سازمان مانند مجمع جهانی، شورای امنیت، شورای اقتصادی و اجتماعی و دیوان بین المللی کمک می کند.

سیستم موسوم به خانواده سازمان ملل از خود سازمان ملل و ده ها برنامه وابسته به آن، بودجه و آژانس های تخصصی با اعضا رهبری و بودجه است.

 

ترجمه: شه تاو ناصری

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا