کلید اتوماتیک برق نوری ساخته شد

آرتای ستودیان، یکی از همکاران این طرح در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: هم اکنون مصرف بالای تعداد لامپ کم مصرف و کلید برق توسط مصرف کنندگان، افزایش چشمگیر بهای برق، کم بودن امنیت و خرابی بالای کلید برق، هدر رفتن نیروی انسانی، منابع جانی، مالی، کاهش امنیت منازل مسکونی در مقابل آتش سوزی و همچنین ضربه لحظه ای به شبکه برق 220 ولت از جمله عیب‌هایی است که شبکه برق شهری را تهدید می کند اما تنها با  صرف هزینه و وقت کمتر می توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد.

وی افزود: همچنین کاهش میزان مصرف لامپ کم مصرف، حفظ امنیت جانی کاربران، افزایش امنیت منازل مسکونی در مقابل آتش سوزی از مزایای این طرح است.

وی بیان کرد: این کلید غیر لمسی استبه همین دلیل ازآلودگی‌های میکروبی و ویروسی در امان است و با دست آلوده نمی شود و به هیچ عنوان تولید جرقه نمی کند و ضریب ایمنی نسبت به آتش سوزی را افزایش می دهد. همچنین برق ورودی این کلید تنها5 ولت( نه 220 ولت) است به همین دلیل برق گرفتگی کاربران نیز با استفاده از این کلید ها غیر ممکن است.

وی تصریح کرد: همچنین کاربرد این کلید بسیار آسان و سریع است و فرد با نزدیک کردن انگشت به طرف نور کلید ، کلید یک فلش سبز زده و به کاربر نشان می دهد که دستور را گرفته و بلافاصله باعث خاموش یا روشن شدن لامپ می شود ، نور کنترلی گیرنده دستور از کاربر خود کلید بسته به نور محیط به صورت اتوماتیک تغییر می کند . از سوی دیگر زمانی که نور محیط بیش از حد باشد، کلید لامپ را به طور خودکار خاموش خواهد کرد و خود کلید به حالت stand by خواهد رفت تا زمانی که نور محیط به حالت عادی برگردد.

وی گفت: یکی دیگر از مزایایی این طرح این است که کابران در صورت تمایل می توانند از لیزرهای دستی برای خاموش و روشن کردن کلید استفاده کنند.

وی ادامه داد: افزایش عمر لامپ کم مصرف، بالا بودن عمر کلید، ضربه نزدن لحظه ای به شبکه برق و جلوگیری از آسیب زدن به وسایل برقی به علت وصل کردن آرام برق و در نتیجه افزایش عمر وسایل استفاده کننده از جریان مشترک از دیگر مزایایی استفاده از این کلید است.

ستودیان افزود: همچنین ابعاد این کلید کاملا استاندارد با کلیدهای نصب شده در داخل منزل است بنابراین کاربران بدون نیاز به نصاب یا باکس جداگانه می توانند خیلی راحت کلید قدیمی را باز کرده و این کلید را نصب کنند.

گفتنی است، این اختراع با شماره 82184به نام بابک کلانتری به ثبت رسیده و دارای تاییدیه علمی از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران است. این طرح با کمک اشکان کلانتری برای همکاری‌های خارج از کشور ساخته شده است. رویه پلاستیکی این طرح نیز توسط مصطفی آروند و آرتای ستودیان  طراحی شده و همچنان نیاز به حمایت های مادی ومعنوی بخش دولتی و صنعتی دارد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا