ساخارین در مبارزه با سرطان

بسیاری از افراد به دلایل مختلف از قندهای مصنوعی استفاده می کنند. یکی از این قندهای مصنوعی ساخارین نام دارد که برای شیرین کردن انواع غذاها می تواند به کار برود. پژوهشی جدید نشان می دهد که ساخارین می تواند جلوی رشد انواع مشخصی از سرطان را بگیرد.

پیش از این برخی مطالعات نشان داده بود که نوعی پروتئین به نام «کربونیک انهیدراز 9» که CA IX نیز نامیده می شود، می تواند هدف داروهای ضدسرطان قرار گیرد. این پروتئین در سرطان هایی نظیر سینه، ریه، کبد، کلیه و مغز وجود دارد. این ماده با تغییر سطح PH درون و نیز اطراف سلول های سرطانی، امکان رشد و گسترش آنها به بخش های دیگر بدن را می دهد.

مشکل اینجاست که CA IX بسیار شبیه سایر پروتئین های کربونیک انهیدراز موجود در بدن است. گفتنی است این پروتئین ها سودمند بوده و به عملکرد طبیعی بدن کمک می کنند. در واقع نشانه گیری CA IX و آسیب نرساندن به سایر پروتئین های کربونیک انهیدراز کار بسیار پیچیده ای است.

مدتی پیش دانشمندان ایتالیایی به این نتیجه رسیدند که ساخارین از توانایی اتصال با CA IX برخوردار است و می­ تواند جلوی فعالیت آن را بگیرد. اما به تازگی تیمی بین المللی از دانشمندان موفق به طراحی ترکیبی شیمیایی شدند که دربردارنده یک مولکول گلوکز با ویژگی های شیمیایی مشابه ساخارین است و قدرت پیوند آن با CA IX 1000 برابر ساخارین است. به این ساخارین مورد نیاز برای جلوگیری از فعالیت CA IX به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

پژوهشگران با بهره گیری از پرتو ایکس به بررسی نحوه اتصال ساخارین با CA IX و نیز مطالعه امکان استفاده از آن برای مبارزه با سرطان پرداختند. پروتئین CA IX به صورت طبیعی در سلول های سالم وجود ندارد و فقط در سیستم هاضمه انسان یافت می شود. به این ترتیب میزان داروی مورد نیاز برای نابودی آن در سلول های سرطانی کم بوده و احتمالا عوارض جانبی چندانی نخواهد داشت.