ماهواره ۳۸ ساله ناسا فردا از آسمان سقوط خواهد کرد

آژانس فضایی ناسا اعلام کرد که انتظار دارد ماهواره ۳۸ ساله این آژانس فردا از آسمان سقوط کند. طی این اخطار، وزارت دفاع آمریکا پیش‌ بینی کرد که این ماهواره یکشنبه شب به زمین فرود آمده و فرآیند سقوط ۱۷ ساعت طول خواهد کشید.

به گزارش سیناپرس، به گفته ناسا ماهواره ۳۸ ساله ناسا در آستانه برخورد با سطح زمین است و به گفته آژانس فضایی، احتمال سقوط لاشه این ماهواره بر روی مردم بسیار کم است زیرا بیشتر قسمت های آن یعنی چیزی در حدود ۲۴۵۰ کیلوگرم از این ماهواره پس از ورود به جو خواهد سوخت. با این حال، احتمال ماندن برخی اجزای آن وجود دارد که هنگام سقوط می تواند خطراتی در پی داشته باشد.

بر اساس گزارش آژانس فضایی آمریکا، احتمال آسیب دیدن فردی در اثر ریزش زباله های این ماهواره، یک در ۹۴۰۰ است. وزارت دفاع ایالات متحده پیش ‌بینی کرد که ماهواره یکشنبه شب فرود آمده و این سقوط ۱۷ ساعت به طول می انجامد.

سازمان هوافضای مستقر در کالیفرنیا صبح روز دوشنبه را ساعت سقوط  قرار داده و اعلام کرده که ۱۳ساعت زمان می برد تا بقایای این ماهواره از آفریقا، آسیا، خاورمیانه و بیشتر مناطق غربی آمریکای شمالی و جنوبی عبور کند.

نام این ماهواره Earth Radiation Budget یا ERBS است که در سال ۱۹۸۴ از شاتل فضایی چلنجر پرتاب شد. علیرغم طول عمر مورد انتظار دو ساله این ماهواره، ERBS تا زمان بازنشستگی خود در سال ۲۰۰۵ به اندازه گیری ازن و سایر متغیرهای جوی ادامه داد. این ماهواره چگونگی جذب و تابش انرژی زمین از خورشید را نیز مورد مطالعه قرار داد.

به گزارش سیناپرس، این ماهواره در زمان اعزام یک اتفاق ویژه محسوب می شد چراکه سالی راید (Sally Ride)، اولین زن آمریکایی در فضا، از بازوی روبات شاتل چلنجر برای پرتاب این ماهواره به مدار استفاده کرد.

گفتنی است که در همان زمان کاترین سالیوان (Kathryn Sullivan)، زمین شناس آمریکایی نیز در همان ماموریت اولین پیاده روی فضایی ایالات متحده را به پایان رساند و تاریخ ساز شد و این اولین باری بود که دو فضانورد زن با هم در مدار بودند.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

منبع: financialexpress

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا