قند، فعالیت مغز کودکان را مختل می کند

پژوهش های جدید دانشمندان نشان می دهد کودکانی که به بیماری دیابت نوع 1 مبتلا هستند از رشد مغزی کندتری نسبت به کودکانی که دیابت ندارند ، برخوردار هستند. به نظر می رسد که افزایش قند خون در این گونه افراد برای مغز در حال رشد زیان آور است.

دکتر نلی موراس  مدیر بخش غدد درون ریز ، دیابت و سوخت و ساز بدن در کلینیک کودکان نموروس ایالات متحده امریکا  در این رابطه اعلام کرد که نتایج تحقیقات ما نشان می دهد که مغز در حال رشد کودک به گلوکز غیر طبیعی بالا عکس العمل نشان می دهد و پتانسیل آسیب پذیری بالائی دارد حتی اگر مدت زمان کوتاهی از ابتلای فرد به دیابت گذشته باشد.

این محققان در مطالعه رشد مغز کودکان ، کودکان سنین 4 تا 9 ساله مبتلا به دیابت نوع 1 را با استفاده از آزمایش MRI مورد بررسی قرار دادند . آن ها در این آزمایش با استفاده از دستگاه های نشان دهنده میزان قند خون، قند خون کودکان را نیز تحت نظارت قرار داده و برای مدت زمانی طولانی بررسی کردند. نتایج به دست آمده از این آزمایش ها و تجزیه و تحلیل آن نشان داده است که مغز کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 به طور کلی در بخش های ماده خاکستری رنگ و سفید رنگ از رشد کمتری نسبت به کودکانی که به این بیماری مبتلا نیستند ، برخوردار است. در حقیقت این آزمایش ها تفاوت در بلوغ مغزی را در این دو گروه نشان می دهد با این توجه به این نکته که پژوهشگران در مطالعات خود  هیچ تفاوتی در عملکرد شناختی این کودکان در هر دو گروه مشاهده نکردند و هنوز تاثیر دقیق این اختلال رشد سلول های مغزی مشخص نیست .

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در مجله تخصصی دیابت (Diabetes) به چاپ رسیده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.