تشخیص آلزایمر با کمک چشم بیماران

پژوهشگران دانشگاه Dundee در اسکاتلند، در تحقیقات خود به بررسی ارتباط قرنیه چشم ، و شناسائی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر پرداختند. آن ها در این پژوهش به دنبال پیدا کردن پاسخی برای این مساله هستند که آیا آزمایش چشم می تواند بروز بیماری آلزایمر را نشان دهد؟

به همین دلیل یک تیم تحقیقاتی به مدت سه سال این مساله را مورد پژوهش و بررسی قرار داد. مطالعات انجام شده نشان می دهد که تغییرات رگ ها و شریان های چشم ارتباط مستقیمی با سکته مغزی و بیماری های قلبی – عروقی دارد. پژوهشگران در نظر دارند، کشف کنند که آیا این نشانه ها می تواند علائم هشداردهنده برای بیماری آلزایمر نیز باشد؟ یا خیر .

به گفته چشم پزشکان ، به صورت عادی ممکن است که در بررسی های انجام شده روی چشم، نشانه های هشداردهنده زیادی مشاهده شود، در این میان هدف اصلی این تیم پژوهشی یافتن نشانه هائی است که به زوال عقل و آلزایمر اشاره می کنند.

در حال حاضر با کمک نرم افزارهای توسعه یافته و فن آوری های جدید کامپیوتری، تجزیه و تحلیل تصاویر چشم که از کیفیت بسیار بالائی  برخودار است، آسان تر شده و می تواند به پژوهشگران در این زمینه کمک کند تا دریابند که آیا می توان بیماری آلزایمر را بر اساس تغییرات ایجاد شده در چشم، تشخیص داد؟ و آیا این تغییرات می تواند نشانه های اولیه این بیماری در فرد باشند؟

پروفسور امانوئل تروکو  استاد بینایی سنجی کامپیوتری در دانشکده کامپیوتر دانشگاه دوندی  رهبری این تیم تحقیقاتی را برعهده دارد. وی اعتقاد دارد که اگر  با استفاده از اطلاعات و پژوهش های این پروژه  و  با استفاده از دستگاه های عادی چشم پزشکی ، طی معاینه چشمان بیماران  بتوان خطر ابتلا به زوال عقل را در آن کشف کرد، نتیجه ای سودمند و قابل توجهی را به دست آمده است.

وی در این رابطه تصریح کرد که برای پیدا کردن پاسخ  مناسب برای این پرسش و ادامه پژوهش ها نیاز به گسترش و توسعه ابزار و استفاده از  نرم افزارهای پیشرفته است.

 

به گفته چشم پزشکان ، به صورت عادی ممکن است که در بررسی های انجام شده روی چشم، نشانه های هشداردهنده زیادی مشاهده شود، در این میان هدف اصلی این تیم پژوهشی یافتن نشانه هائی است که به زوال عقل و آلزایمر اشاره می کنند.

گفتنی است این پروژه تحقیقاتی در یازده دانشگاه در کشورهای اسکاتلند، انگلستان، ولز و ایرلند شمالی انجام و هشت میلیون یورو بودجه برای آن در نظر گرفته شده است.  

پروفسور فیل نلسون مدیر اجرایی این پروژه تحقیقاتی می گوید: انگلستان در چند دهه آینده با یک چالش بزرگ مواجه می شود. افزایش سن جمعیت این کشور احتمال ابتلای این افراد به بیماری های زوال عقل و آلزامیر را افزایش می دهد و تعداد افراد بیشتری به آن مبتلا خواهند شد.

این پروژه تحقیقاتی توانایی شناسایی بیماری های زوال عقل همچون آلزایمر را داشته و می تواند علت و چگونگی پیشرفت آن را کشف کند. تحقیقات بر روی این مساله از سال 2015 آغاز می شود و به مدت سه سال ادامه خواهد داشت.

شرح کامل این پزوهش و نتایج به دست آمده از آن در ژورنال تخصصی nursingtimes منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا