گزارش تصویری از جزیره چلیکا

این دریاچه نقش بسیار مهمی در تاریخ  کشور هند بازی کرده است. در دوره پادشاهی کالینگا از پادشاهان مشهور هند، بندرگاه مهمی در این دریاچه ساخته شده بود که آن را به مرکز مهم بازگانی تبدیل کرده بود.

دریاچه چلیکا نزدیک به 1100 کیلومتر مربع مساحت دارد که بزرگ ترین تالاب در هند و دومین تالاب بزرگ در جهان به حساب می آید . این تالاب زیبا و بزرگ پناهگاه گونه های بسیاری از پرندگان، خزندگان و جانوران آبزی است.

 دریاچه چلیکا از نظر تنوع پرندگانی که در آن زندگی می کنند بسیار مشهور است. نزدیک به 160 گونه مختلف از پرندگان مهاجر به این دریاچه می آیند و فصل زمستان را در جزیره های آن می گذرانند .  این پرندگان از سرزمین های دور و مناطق سردسیر همانند سیبری و ایران به این جزیره مهاجرت می کنند . معمولا طی فصل زمستان و دوره سرما، سراسر دریاچه و جزیره های آن را پرندگان زیبا و شگفت انگیز پر می کند و چهره ای به یادماندنی و خاطره انگیز می سازد.

علاوه بر پرندگان،  بسیاری از جانداران آبزی در بخش های کم عمق دریاچه زندگی می کنند.  گونه های مختلف ماهی، میگو، خرچنگ ، جانوران خزنده همچون مار  و نرم تنانی همچون حلزون  و برخی دیگر از جانوران آبزی که در آب شور و زمین باتلاقی و مرطوب اطراف آن می توانند زندگی کنند، در این دریاچه و جزیره های آن دیده شده است. یکی از نادرترین جانوران این منطقه ، سوسماری است با دست و پایی بسیار کوچک به طوری که همانند مار بر روی زمین می خزد. گونه ای از مارمولک در بخش شنی دریاچه شناسایی شده است که با آوازی که از خود تولید می کنند فضای منطقه را فرح بخش کرده است.

از نکات قابل توجه این دریاچه وجود یک نوع دلفین است که در نزیکی جزیره های ساتپادا به جست و خیر و بازی مشغول هستند و باعث شده تا گردشگران بتوانند آنها را به آسانی ببنند و لذت ببرند.

همانگونه که گفته شد این تالاب از تعدادی جزیره برخوردار است که جزیره های اصلی آن نالابانا ، مالود، ماه عسل، پرندگان، کالیجی و ریجهانسا هستند. جزیره نالابانا که محیطش به هشت کیلومتر می رسد بیشترین پرنده مهاجر را نسبت به دیگر جزایر، به خود جذب می کند. جزیره کالیجی نیز از مکان های زیبا و جذاب این دریاچه است و یکی از معبدهای قدیمی و زیبای هندوستان نیز در این جزیره قرار گرفته که خود باعث شده جاذبه ای تاریخی در کنار جاذبه طبیعی قرار گیرد و چشم اندازی دیدنی داشته باشد. در این معبد فستیوال و جشن ویژه بر گزار می شود که اگر در زمان این جشن از این منطقه دیدن کنید می توانید یکی از زیبا ترین رسم ها و آئین مردم این منطقه را ببینید که بسیار شگفت انگیز و جالب خواهد بود. این جشنواره همه ساله در ماه ژانویه برگزار می شود. جزیره ریجهانسا نیز درست در بخش تلاقی دریاچه با دریا قرار گرفته و ساحل بسیار زیبا با چشم اندازی کم نظیر دارد.

در این دریاچه امکاناتی فراهم شده تا گردشگران بتوانند از نزدیک پرندگان و لانه هایشان را و نیز زندگی جانوران وحشی این منطقه را از نزدیک ببینند. با کرایه کردن قایق های ویژه به همراه راهنما به آسانی می توانید همه این شگفتی ها را ببینید، لذت ببرید و برای خود ثبت کنید. گروهی از علاقمندان به ماهی گیری نیز در کنار بازدید از این دریاچه و جزایر آن، به تفریح ماهی گیری نیز می پردازند.

منطقه چلیکا دارای آب و هوای معتدل و کمی گرم است اما نمی توان گفت که همه طول سال برای بازدید از آن مناسب است چرا که فصل بارندگی بازدید از جزایر و تفریح قایقرانی امکان پذیر نیست. فصل بارندگی در این منطقه از ماه ژوئن (خرداد ماه) تا سپتامبر (مهر ماه) طول می کشد. فصل تابستان برای بازدید بسیار مناسب است ولی بهترین زمان فصل زمستان است چرا که بیشترین پرنده مهاجر در این دریاچه دیده می شود. یکی از زیبایی های این دریاچه زمان ورود پرندگاه مهاجر است که چشم هر ببینده را خیره می کند.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا