چرا دوست داریم پس از مرگمان فراموش نشویم؟

در همه جای دنیا افراد دوست دارند پس از مرگ فراموش نشده و به همین دلیل تلاش می کنند یاد عزیزان از دست رفته خود را گرامی بدارند. محققان در یک مطالعه جدید به بررسی ریشه های علمی این موضوع پرداختند.

به گزارش سیناپرس، بسیاری از مردم آرزو دارند که پس از مرگ فراموش نشده و عزیزانشان آن ها را به یاد بیاورند. دلایل این تمایل برای به جا گذاشتن یک میراث ماندگار در حال حاضر در روانشناسی کمتر مورد تحقیق قرار گرفته است. به باور پژوهشگران، مواردی مانند انگیزه برای مولد بودن و اضطراب مرگ همگی در شکل گیری این باور در افراد نقش دارند.

بررسی عادات فرهنگی ملل مختلف نشان می دهد مردم انواع و اقسام کارها را انجام می دهند تا میراثی برای خود ساخته و اطمینان حاصل کنند که مدت ها بعد از رفتنشان مردمآن ها را به یاد می آورند. به عنوان مثال می توان به نوشتن بیوگرافی، سپردن میراث خانوادگی به فرزندان، ایجاد یک موسسه خیریه و غیره اشاره کرد.

این موضوع ذهن محققان را به خود مشغول کرد که چرا کسی باید مقدار قابل توجهی پول را در یک بنیاد خیریه به نام خود سرمایه گذاری کند تا پس از مرگ از وی به یادگار بماند، در صورتی که وی اصلاً نمی تواند از تأثیر این تلاش لذت ببرد؟ آیا دادن پول به یک موسسه خیریه در حالی که هنوز زنده است برای لذت بردن از تأثیر مثبتی که با کمک مالی آنها می گذارد، منطقی تر نخواهد بود؟

به گزارش سیناپرس، این مساله دستمایه یک مقاله علمی است که قرار است در شماره بعدی مجله New Ideas in Psychology در سال ۲۰۲۳ منتشر شود. در این مقاله، دانشمندان پنج دلیل اصلی را شناسایی می ‌کنند که چرا افراد می ‌خواهند پس از مرگشان به یاد آورده شوند.

۱- نیاز به دوست داشته شدن

انسان ها حیوانات اجتماعی هستند و ارتباط ما با انسان های دیگر برای ما بسیار مهم است. بنابراین، بسیاری از مردم زمان قابل توجهی را برای اطمینان از اینکه دیگران آن ها را دوست دارند، صرف می کنند. دانشمندان خاطرنشان می کنند که برای برخی از افراد، آرزوی مثبت به یاد ماندن پس از مرگ ممکن است صرفاً مصنوع روانشناختی یک آرزوی قوی برای دوست داشتن دیگران در زمان حیات باشد.

۲. ایجاد شرایط بهتر بای بازماندگان

در حالی که حفظ نام نیک پس از مرگ ممکن است فواید مستقیمی برای فرد متوفی نداشته باشد، ممکن است فوایدی برای فرزندان او داشته باشد. شهرت اجتماعی اعضای مرده خانواده ممکن است بر شهرت اجتماعی اعضای زنده همان خانواده تأثیر بگذارد و در نتیجه بر موفقیت آن ها در شغل، یافتن شریک زندگی و موارد دیگر تأثیر بگذارد. برای مثال، پیدا کردن شغل برای کسی که پسر یا دختر مجرم شناخته شده ای است، ممکن است سخت تر باشد. از سوی دیگر، اگر یکی از والدین متوفی به شیوه ای بسیار مثبت توسط اعضای یک جامعه به یاد آورده شود، ممکن است شرایط آسان تری را برای وی ایجاد کند. بنابراین، یکی از دلایل به یاد ماندن پس از مرگ ممکن است تأثیر مثبت بر زندگی فرزندان و نوه ها باشد.

۳. مبارزه با اضطراب مرگ

به گزارش سیناپرس، برای اکثر مردم، فکر کردن به مرگ بسیار ترسناک است. فکر کردن بیش از حد به مرگ ممکن است تأثیر منفی بر خلق و خو و رضایت از زندگی داشته باشد و افراد ممکن است بخواهند استراتژی هایی برای مبارزه با اضطراب مرگ ایجاد کنند. برای بسیاری از افراد مذهبی، اعتقاد به روح جاودانه و زندگی پس از مرگ در مبارزه با اضطراب مرگ مفید است. به جای گذاشتن یک میراث، به طور مشابه، می ‌تواند با ایجاد حسی از آنچه دانشمندان «جاودانگی نمادین» می‌ نامند، به مبارزه با اضطراب مرگ کمک کند.

۴. انتقال پیام به نسل های بعدی

یکی دیگر از دلایلی که افراد می‌خواهند پس از مرگ در یادها بمانند، تمایل به گفتن داستان شخصی خود برای نسل‌ های آینده است. مردم اغلب خود را به عنوان قهرمان اصلی داستان زندگی خود می بینند.

این داستان زندگی در طول سال ها توسعه می یابد و به مردم در درک رویدادها و چالش های مهم زندگی کمک می کند. مهم این است که چنین داستان زندگی نه تنها برای خود شخص بلکه برای فرزندان او و سایر افراد نیز معنادار باشد.

در علم روانکاوی، مفهومی به نام «مولد» وجود دارد که می تواند به شکل آرزوی هدایت نسل های آینده دیده شود. دانشمندان خاطرنشان می ‌کنند که مولد بودن ممکن است یکی از دلایل اصلی این باشد که مردم می‌ خواهند پس از مرگ فراموش نشوند.به عنوان مثال، با نوشتن یک زندگی نامه، می توان به نسل های آینده توصیه های اخلاقی یا توصیه های دیگری کرده و تأثیر مثبت ماندگاری داشت.

۵. آسان کردن تصور آینده

به گزارش سیناپرس، به طور کلی، تصور آینده ای که دیگر در آن وجود نداریم برای انسان بسیار دشوار است. مرگ منجر به فقدان دائمی این هوشیاری می شود، اما هیچ کس به طور آگاهانه فقدان آگاهی را تجربه نمی کند زیرا این موضوع غیرممکن است. با باقی گذاشتن یک میراث ماندگار و اطمینان از اینکه دیگران شما را آگاهانه به یاد می آورند، ممکن است تصور آینده پس از مرگ برای هر فردی آسان تر باشد. در واقع انسان در این شرایط به سادگی می تواند به این فکر کند که سایر افراد هنوز زنده در مورد آنها چه فکری می کنند.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: psychologytoday

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا