یکی از منابع درآمدی دولت باید حوزه گردشگری باشد

رئیس فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون درآمد اقتصادی کشور برمبنای پول نفت، فروش اوراق و درآمدهای مالیاتی است. متاسفانه هنوز اعتقادی نداریم که یکی از درآمدهای دولت می تواند بخش گردشگری باشد.

به گزارش سیناپرس، دکتر محمدرضا دشتی اردکانی، رئیس فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مراسم تجلیل از پیشکسوتان و اساتید حوزه علمی گردشگری که به همت انجمن علمی گردشگری ایران در دانشگاه علم و فرهنگ به ریاست دکتر سیدسعیدهاشمی، برگزار شد، گفت: باید ساختارهای گردشگری کشور را درست کنیم. متاسفانه در شش برنامه توسعه کشورهیچ نامی از گردشگری نیامده بود. من در دیداری که با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتم جایگاه این حوزه را برایشان تببین کردم و خواستم که این مساله را مورد توجه قراردهند. خوشبختانه پس از ابلاغ سیاست های مقام معظم رهبری برای نخستین بار کلمه گردشگری در برنامه هفتم توسعه مشاهده شد.

دشتی خطاب به مدعوین و اساتید حاضردر جلسه عنوان کرد:اکنون نوبت شما اساتید و اعضای انجمن علمی گردشگری ایران است. اساتید باید به مجلس خوراک بدهند. دولت برنامه خود را نوشته و طی دو هفته آینده تقدیم مجلس می کند،بنابراین اگر پیشنهادی هست، ارائه دهید تا در برنامه هفتم اعلام کنیم. نباید ارتباط تان را با مجلس قطع کنید.

وی افزود: تا زمانی که ساختارها را درست نکنیم و از دانشگاه ها خروجی نداشته باشیم، راه به جایی نمی بریم. همچنین مسوولی که اعتقاد به گردشگری ندارد، نباید در این حوزه ورود پیدا کند. اکنون وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی حیات خلوت دولت است. این وزارتخانه باید به رتبه چهارم و پنجم ارتقا پیدا کند.

دشتی اظهارداشت: اکنون درآمدهای اقتصادی کشور برمبنای پول نفت، فروش اوراق و درآمدهای مالیاتی است. هنوز اعتقادی نداریم که یکی از درآمدهای دولت می تواند بخش گردشگری باشد. این درحالی است که پایه اقتصادی کشورهای منطقه بر مبنای گردشگری است.بنابراین چنین اعتقادی باید در کشورمان نهادینه شود.

وی تصریح کرد: من هم اعتقاد دارم باید در مجلس کمیسیونی تخصصی پیرامون گردشگری و صنایع دستی ایجاد شود و این اتفاق باید در دور یازدهم مجلس رخ دهد. قطعا یکی از راه های نجات بخش وضع اقتصادی کشور، توجه به حوزه گردشگری است.

آغاز ضبط تاریخ شفاهی حوزه گردشگری

دکتر علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی در این مراسم گفت: در حال حاضر دانشگاه ها بیشترین نقش را در فرهنگسازی حوزه گردشگری ایفا می کنند.این دانشگاه ها هستند که اکنون به این مساله می پردازند که چرا حوزه گردشگری نمی تواند به عنوان برترین حوزه های درآمدزایی کشور نقش آفرینی کند.

وی افزود: امروزه فارغ التحصیلان دانشگاه ها در سطح کشور پراکنده شده و در فرهنگسازی این حوزه تاثیرگذاشته اند. اکنون حداقل 12 نفر از فارغ التحصیلان این رشته پست کلیدی در معاونت و اداره های این معاونت را دارند که این مساله نشان می دهد، زحمات اساتید این حوزه نتیجه داده است.

وی اظهارداشت: اگر نیروی انسانی ما در جای مناسب قرار بگیرد و اثرگذار باشد قطعا می توانیم دستاوردهای خیلی خوبی در حوزه گردشگری کسب کنیم. به عنوان مثال یکی از نیروهای انسانی اثرگذار ما که مسلط به چند زبان بین المللی بود، طرحی پیرامون ایران هراسی را ارائه داد. طرحی که مورد توجه بسیاری از مسوولان واقع شد.

شالبافیان تصریح کرد: یکی از اقدامات اخیر ما تشکیل شرکت هایی است که بتوانند کار مشاوره ای انجام دهند. اکنون امکان تشکیل این شرکت ها را داریم اما در نحوه جبران حق الزحمه آنها ابهام قانونی وجود دارد که باید مرتفع شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین اخیرا کار ضبط تاریخ شفاهی حوزه گردشگری را آغاز کرده ایم. در حال حاضر بسیاری از خاطرات، ایده ها و تجربیات پیشکسوتان در سینه شان جای دارد در صورتی که ایده ها، طرح ها و نقشه های آنها می تواند راهگشای این حوزه باشد. ما خاطرات این اساتید را ضبط و از تجربیات آن استفاده خواهیم کرد.

دغدغه های حوزه گردشگری رفع می شود

دکتر ناصر رضایی، عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و مدیر پژوهشکده گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این مراسم گفت:خوشبختانه این پژوهشکده در حال گسترش است و از طریق فراخوان 8 عضو هیات علمی جذب کرده ایم.همچنین به زودی سه عضو هیات علمی دیگر نیز به این مجموعه اضافه خواهد شد.

وی به دغدغه های حوزه گردشگری پرداخت و افزود: اکنون این حوزه دارای دو دغدغه اصلی است. یکی از این دغدغه ها برنامه توسعه ملی گردشگری بود که عملیات آن با کمک پژوهشگاه و همکاری معاونت گردشگری، آغاز شده ونتایج نهایی آن را در سال آینده شاهد خواهیم بود.

رضایی اظهارداشت: مساله تی اس ای نیز در حوزه گردشگری باید مورد توجه زیادی قرار بگیرد. این مساله را نیز با همکاری معاونت گردشگری و مرکز آمار ایران در حال نهایی است و نتایج آن تا اواخر بهمن ماه به جامعه گردشگری ایران اعلام می شود.

رونق کسب و کارهای بومی و محلی

به گزارش سیناپرس، دکتر منوچهر جهانیان، رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ و عضو هیات مدیره انجمن علمی گردشگری نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: اگر حوزه گردشگری در اولویت کشورمان قرار بگیرد نه تنها برای فارغ التحصیلان حوزه گردشگری بلکه برای فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با این حوزه نیز می توانیم اشتغال زایی و درآمدزایی داشته باشیم و رونقی به کسب و کارهای بومی، محلی دهیم. همچنین می توانیم گامی در جهت محرومیت زدایی مناطق محروم برداریم.

وی افزود: تنها به لحاظ ساختاری تشکیل وزارتخانه ای در این حوزه جوابگو نیست، بلکه به موازات چهارده کمیسیون مجلس نیز باید کمیسیون تخصصی ویژه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تشکیل شود.

جهانیان خاطرنشان کرد: خوشبختانه ما در دانشگاه علم و فرهنگ توانسته ایم در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا فارغ التحصیلان مثمر ثمری داشته باشیم. در حال حاضر بیش از 30 نفر در مقطع دکترای گردشگری فارغ التحصیل داشتیم و دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان مرجع و رفرنس علمی این حوزه شناخته شده است. همچنین توانسته ایم با راه اندازی دپمارتمان گردشگری و معنویت، راه اندازی مجله انگلیسی زبان، برپایی سمینارها و کارگاه های آموزشی نقشی در توسعه گردشگری علمی داشته باشیم. بنابراین وقت آن است که سایر مراکز آموزش عالی، دولت و مجلس باید به این حوزه ورود پیدا کنند.

کشوری که گردشگر خارجی نداشته باشد از دنیا عقب است

دکتر ابراهیمبای سلامی، عضوهیات موسس انجمن علمی گردشگری ایران نیز در این مراسم گفت: انجمن علمی گردشگری نقش مهمی در فرهنگسازی و سیاست گذاری حوزه گردشگری ایفا کرده است. تشکیل “کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی” و” شورای کمیته گردشگری مجمع تشخیص مصلحت نظام” حاصل تلاش های اعضای این انجمن است.

وی افزود: اساس کار حوزه گردشگری در سازمان جهانی گردشگری، ارتقای گردشگری بین المللی است. گردشگری شاخص توسعه کشورهاست. هر کشوری که گردشگری خارجی نداشته باشد از دنیا عقب است. بدون تردید کشوری که گردشگر خارجی ندارد در مساله امنیت، اقتصاد، سیاست و فرهنگ دچار آسیب جدی است. فرایند میهمانی و میزبانی در آنها اتفاق نمی افتد. گفتنی است، بیستم دی ماه امسال کنفرانس بین المللی کارآفرینی با رویکرد گردشگری را پیش رو داریم. در این کنفرانس چند سخنران از کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز حضور خواهند داشت.

گفتنی است،این مراسم به همت انجمن علمی گردشگری ایران در دانشگاه علم و فرهنگ با حضور پیشکسوتان و اساتید حوزه علمی گردشگری برگزار شد.همچنین در پایان از دکتر علیرضا رکن الدین افتخاری نیز تجلیل شد.

گزارش: فرزانه صدقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا