نیمی از غلات صادراتی اوکراین به جای کشورهای فقیر به اروپا رفت

پس از جنگ روسیه و اوکراین، صادرات غلات این دو کشور اصلی تامین کننده غلات جهان با اختلال مواجه شد و به همین دلیل سازمان ملل تلاش کرد برای کمک به کشورهای فقیر، این محصولات را از طریق ترکیه به دست مصرف کنندگان برساند. در این شرایط مشخص شد، بیش از ۵۰ درصد غلات فوق به اروپا رفته و ۱۵ درصد آن نیز وارد بازارهای ترکیه شده است.

به گزارش سیناپرس، عادل کارائیسماعیل اوغلو، وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه روز یکشنبه گفت: نزدیک به نیمی از کل محصولات کشاورزی صادر شده از اوکراین از طریق کریدور غلات دریای سیاه به کشورهای اروپایی رفته است.

خبرگزاری آنادولو به نقل از وی اعلام کرد: حدود ۵۸۵ کشتی حامل غلات، بنادر اوکراین را در بازه زمانی ۱ آگوست تا ۲۵ دسامبر ترک کردند. طی این صادرات، در مجموع 15.8 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی از اوکراین صادر شده و ۱۷۱ کشتی در بنادر ترکیه تردد کردند.

به گفته کارائیسماعیل اوغلو، ترکیه ۱۵ درصد از محصولات صادراتی فوق را دریافت کرده است. در این میان نکته جالب توجه این است که به اعتراف این مقام ارشد دولت ترکیه، ۱۲ درصد این غلات به کشورهای آفریقایی، ۲۹ درصد به کشورهای آسیایی و ۴۴ درصد به اروپا تحویل داده شده است.

در خاتمه گفتنی است، بسته ای از اسناد که برای حل مشکل تامین مواد غذایی و کود در بازارهای جهانی تهیه شده بود، در تاریخ ۲۲ ژوئیه در استانبول برای مدت ۱۲۰ روز امضا شد.

به گزارش سیناپرس، یکی از قراردادهای تنظیم کننده صادرات غلات از بنادر اودسا، چرنومورسک و یوژنی تحت کنترل کیف قرار بود در ۱۹ نوامبر منقضی شود. در ۱۷ نوامبر، قراردادها برای ۱۲۰ روز دیگر تمدید شدند. به گفته وزارت خارجه روسیه، این توافق به طور خودکار تمدید شد زیرا هیچ اعتراضی از سوی هیچ یک از طرفین آن (روسیه، اوکراین، ترکیه، سازمان ملل متحد) وجود نداشت.

حال باید دید آیا در سال آینده نیز غلات اوکراین به جای کشورهای فقیر آفریقایی از اروپا سر در می آورد یا خیر؟

مترجم: ناصر پورقدیمی

منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا