آینده پژوهشی روشن در گرو اتکا به ظرفیت دانشجویان

سرپرست کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی همدان، اظهار کرد:  کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ساختار پژوهشی داشته که هدف آن درگیر کردن دانشجویان در امور پژوهشی، جهت دهی آنان و تقویت بنیه پژوهشی دانشجویان است چرا که دانشجویان ظرفیت بالقوه و ارزشمند در دانشگاه ها محسوب می شوند که می توانند از نظر پژوهشی دانشگاه را به پیش ببرند و نیز اعضای هیئت علمی را در بهبود و ارتقا فعالیت های پژوهشی یاری دهند.

دکتر سلمان خزایی به سیناپرس همدان گفت: کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی دو بُعد پژوهشی و فناوری  دارد که در بعد پژوهش بیشتر به دنبال تولید علم هستیم و در بعد فناوری نیز ما به دنبال ارتباط دادن دست آورد های علمی با صنعت خواهیم بود، به طوری که منجر به درآمد زایی و کارآمد سازی آن علم در زندگی روزمره شود.

افزایش سرعت تولید مقالات علمی با راه اندازی کمیته فعال دانشجویی

وی ادامه داد: در ارتباط با پژوهش، این کمیته دانشجویی تلاش دارد در هر یک از دانشکده ها کمیته فعال، ایجاد کند تا تولید مقالات علمی با سرعت بیشتری  پیش رود.

دکتر خزایی افزود: این مقالات علمی نیز دو رویکرد دارند که برخی از آن ها با هدف تولید دانش جدید به رشته تحریر در می آیند و بعضی دیگر نیز برای حل مشکلاتی در سیستم بهداشت و درمان، پاسخ دهنده نیاز های روز خواهند بود.

وی با اشاره به فعالیت های اخیر کمیته تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: هدف این کمیته در گام اول توانمندسازی پژوهشی دانشجویان است و در این راستا کارگاه های متنوع و باکیفیتی در ارتباط با اصول تحقیق، پروپوزال نویسی، مقاله نویسی، داوری مقالات و آشنایی با نرم افزار های مختلف آماری را، تحت عنوان پکیج های آموزشی در اختیار دانشجویان قرار می دهد.

سرپرست کمیته تحقیقات و فناوری علوم پزشکی یادآورد شد: در گام بعدی از دانشجویان مورد تایید و توانا، پشتیبانی هایی انجام می شود که طرح های خود را در وهله اول به ثبت برسانند که از نظر مالی حمایت می شوند، و در ادامه با ارتباط گیری با اعضای هیئت علمی و اساتید مجرب بتوانند پروژه خود را با سطح کیفی بالاتری پیش ببرند.

 وی افزود: در مورد مباحث مرتبط با فناوری نیز، هماهنگی هایی انجام شده و امید داریم در آینده سطح این فعالیت ها ارتقا یابد.

این مقام مسئول در رابطه با دست آورد های این کمیته دانشجویی عنوان کرد: این کمیته همیشه جزء کمیته های سرآمد و پیشتاز در بین کمیته های تحقیقات دانشجویی بوده و نیز چندین بار موفق به کسب عنوان کمیته برتر، در بین کمیته های تحقیقات دانشجویی تیپ دو کشور شده است.

وی در ارتباط با جایگاه این کمیته در دانشگاه علوم پزشکی همدان، خاطر نشان کرد: دانشجویان  به فعالیت در این کمیته و سرعت بخشیدن به رشد علمی این بخش بسیار علاقه مند هستند، به گونه ای که تعداد و سطح کارگاه های برگزار شده با همکاری دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه بسیار رضایت بخش است.

دکتر خزایی  در مورد روند پیشروی دانشگاه ها و بخصوص کمیته های تحقیقات دانشجویی افزود: گرایش دانشگاه ها به سمت جذب دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و همچنین ایجاد و ساماندهی بخش بین الملل خواهد بود و کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز به دنبال برنامه ریزی بر روی این دو مورد است تا دانشجویان بتوانند به پختگی لازم برای فعالیت در بخش های پژوهشی و فناوری دانشگاه برسند تا در دوران تحصیل خود رتبه علمی دانشگاه و نیز خود دانشجو ارتقا یابد.

وی در ادامه گفت: در این راستا از حضور دانشجویان بین المللی نیز برای ارتباط گیری با دانشگاه های خارجی استفاده خواهد شد.

دکتر خزایی با بیان اینکه متاسفانه در بُعد فناوری ما به پختگی لازم نرسیده ایم،  تصریح کرد: با برنامه های پیش رو فضای خالی این موضوع را با آموزش و پشتیبانی مناسب از دانشجویان پوشش خواهیم داد و در برنامه های آینده، با هدفمند سازی پژوهش ها و سوق دادن آن ها به سمت حل مشکلات سیستم بهداشت و درمان، میتوانیم به بهبود مشکلات بهداشتی درمانی استان نیز پاسخ دهیم.

وی اضافه کرد: از برنامه های اخیر و رو به جلوی این کمیته می توان به تشکیل هسته های علمی بین رشته ای و مشخص کردن مسیرهای پژوهش های اختصاصی اشاره کرد.

آینده پژوهشی روشن در گرو اتکا به ظرفیت دانشجویان

دکتر خزایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با اتکا به ظرفیت دانشجویان پویا و علاقه مند که از توانایی های به روز برخوردارند و دغدغه رشد علمی کشور را دارند و نیز پشتیبانی اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه از دانشجویان، می توان امید داشت که آینده پژوهشی و رشد علمی کشور بسیار مثبت و روشن خواهد بود.

هسته های پژوهشی معادل انجمن های علمی هستند

دبیر کل کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی همدان در رابطه با هسته های پژوهشی موجود در این کمیته دانشجویی عنوان کرد: هسته های پژوهشی معادل انجمن های علمی هستند که زیر نظر معاونت فرهنگی فعالیت می کنند اما عمده تفاوت بین این دو بخش در این موضوع است که در هسته های پژوهشی دانشجویان بیشتر بصورت تحقیق محور فعالیت می کنند و به دنبال حل مسئله با استفاده از روش های پژوهشی یا طرح های تحقیقاتی هستند. از سوی دیگر دانشجویان مشغول در این هسته ها، با شناخت کافی از رشته خود و اتکا به دانش و تجربیات خود و اساتید به فعالیت می پردازند.

سونیا چاوشی به سیناپرس گفت: در حال حاضر هسته های پژوهشی موجود در کمیته تحقیقات و فناوری شامل هسته پژوهشی نانو، هسته پژوهشی تغذیه و هسته پژوهشی پرستاری است.

وی ادامه داد: این هسته ها یک تفاوت عمده دیگر نسبت به انجمن ها دارند که وجه تمایز و امتیاز برای آن ها حساب می شود و آن این است که هسته ها از افراد رشته های مختلف تشکیل شده  و صرف این که نام هسته، هسته پژوهشی تغذیه هست نمایانگر این موضوع نیست که افراد حاضر در آن، در رشته تغذیه مشغول به تحصیل هستند.

وی در ادامه افزود: فعالیت این هسته ها شامل تالیف و ترجمه کتاب، انجام طرح های تحقیقاتی و نوشتن مقاله و یا نشست های علمی است.

وی خاطرنشان کرد: از مزایای حضور دانشجویانی از رشته های مختلف در این هسته ها، تهیه و ایجاد طرح های موفق و کارآمد است. با این روند و برنامه، ما سه هسته کاملا فعال و پویا در حوزه های متفاوت تشکیل داده ایم و نتایج و بازخورد های خوبی نیز دریافت کرده ایم همچنین در قبال این فعالیت ها، کمیته نیز وظیفه پشتیبانی و حمایت های مادی و معنوی از این هسته ها را برعهده دارد.

وی تصريح کرد: علاوه بر هسته های پژوهشی ما فعالیت های دیگری نیز در نظر داریم که شامل ایجاد نشریه مستقل و تخصصی برای کمیته تحقیقات و فناوری و ایجاد بخش بین الملل در کمیته و همچنین در نشریه و استفاده هرچه بیشتر از پتانسیل دانشجویان خارجی در حال تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی است.

دانشجویان در کمیته تحقیقات و فناوری علاقه سنجی می شوند

دبیر کل کمیته تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: با علاقه سنجی از دانشجویان حاضر در دانشگاه علوم پزشکی همدان، کمیته تحقیقات و فناوری این آمادگی را دارد تا با ایجاد هسته های جدید و متفاوت، زمینه را برای فعالیت دانشجویان علاقه مند محیا کند.

وی اذعان کرد: در کنار فعالیت های معمول این کمیته، ما سعی کردیم با حضور فعال و ایجاد غرفه در فضای دانشگاه در ابتدای سال تحصیلی به ویژه پس از تعطیلات کرونایی دانشگاه ها، فعالیت ها و اهداف خود را برای دانشجویان جدیدالورود، بیش از پیش معرفی کنیم که با استقبال زیاد دانشجویان روبه رو شدیم.

چاوشی تصریح کرد: در راستای ایجاد بخش بین الملل نیز ما در ابتدای سال غرفه ای مجزا برای دعوت از دانشجویان خارجی ایجاد کردیم که این مسئله نیز با استقبال مواجه شد زیرا دانشجویان بین المللی نیز مشتاق هستند در زمینه های پژوهشی با دانشجویان داخلی همکاری داشته و از تجربیات ما استفاده کنند. در نتیجه ی استفاده از دانشجویان خارجی، می توان با تعمیم دامنه تحقیقات و جامعه مورد مطالعه به خارج از کشور، باعث ایجاد تحقیقات و مقاله های بین المللی زیادی در حوزه های بهداشت و درمان شود که این خود باعث توانمند شدن دانشجویان داخلی و بالا بردن رتبه علمی کشور خواهد شد.

این مقام مسئول به سایر فعالیت هاي کمیته اشاره کرد و گفت: ایجاد گروه های منتورینگ و پشتیبان در دانشکده پزشکی از جمله فعالیت های این مجموعه است که این فعالیت باعث جذب دانشجویان علاقه مند و توانمند سازی آنان و ارتباط این دانشجویان با اساتید مجرب برای حضور پر رنگ تر در بخش های پژوهشی خواهد شد.

وی گفت: همکاری با کمیته تحقیقات و فناوری به دو شکل پژوهشی و اجرایی ممکن خواهد بود که پذیرای حضور دانشجویان در این بخش ها خواهیم بود.

گزارش: کیانوش کرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا